
Institut Panos Paris

Restructuring Radio Broadcasting 
in Arab Countries

Palestine, Lebanon, Syria, Jordan & Egypt

Media for plurality



Institut Panos Paris (IPP) is a non-governmental organisation, set up in 1986, and specialising 

in support for media pluralism. Its main objectives are: 

• To strengthen media in the South (Central Africa, the Maghreb and Machreq) and 

their capacity to produce and disseminate pluralist information; 

• To support the production of information on priority themes (e.g. human rights, 

peace, migration, etc.) 

• To encourage journalists and opinion leaders to speak out and stimulate public 

debate;

• To kindle and nurture critical reflection on global issues around information in a 

world being transformed by new communication and information technologies. 

This report was produced by:

- Olfa Lamloum: coordinator of the Media and Pluralism in the Mediterranean ( M E D  

en M E D ) programme, and author of this report 

- Pascal Berqué: Director of the M E D  en M E D programme, and overall 

coordinator of the report  

- Peter Coles, translation 

The content of this report may be freely reproduced and disseminated by any media or 

institution, on the condition that the source is mentioned. 

For more information, contact: 

Institut Panos Paris, 10 rue du Mail, F-75002 Paris, France. 

Tel.: +33-1 40 41 05 50. Fax : +33-1 40 41 03 30. 

E-mail : panos@panosparis.org 

This document was produced as part of the MEDIA*NES programme – MEdias et DIalogues en 

Algérie – Nouvelles Expressions des Sociétés civiles, carried out in partnership with the 

Algerian association, Femmes en communication (FEC). 

With support from the European Union, within the framework of the European Initiative for 

Democracy and Human Rights (EIDHR) and Cordaid. 

JANUARY 2006



2

C o n t e n t s

CONTENTS..................................................................................................................................... 2

INTRODUCTION ............................................................................................................................. 4

GENERAL CONTEXT ...................................................................................................................... 5

METHODOLOGY............................................................................................................................. 7

THE STATE OF THE MEDIA: LEGAL FRAMEWORK AND GENERAL SITUATION ........................... 9

Egypt .......................................................................................................... 9

Jordan ........................................................................................................ 10

Lebanon ...................................................................................................... 12

Syria .......................................................................................................... 13

Palestine ..................................................................................................... 14

THE IMPORTANCE OF RADIO IN THE ARAB WORLD .................................................................. 16

INDEPENDENT RADIO STATIONS AND NEW LEGISLATION ........................................................ 18

Egypt ......................................................................................................... 18

Jordan ........................................................................................................ 18

Lebanon ...................................................................................................... 19

Palestine ..................................................................................................... 23

Syria .......................................................................................................... 23

NON-EXHAUSTIVE REVIEW OF RADIO BROADCASTING ............................................................. 24

Lebanon ...................................................................................................... 24

Palestine ..................................................................................................... 29

Jordan ........................................................................................................ 36

Egypt ......................................................................................................... 38

Syria .......................................................................................................... 41

CONCLUSION ............................................................................................................................... 42



3

APPENDICES ................................................................................................................................ 45

APPENDIX 1 – COUNTRY FACT SHEETS...................................................................................... 46

APPENDIX 2 - RADIO STATIONS IN LEBANON ............................................................................ 47

APPENDIX 3 - RADIO STATIONS IN LEBANON (YEAR 2000) ...................................................... 48

APPENDIX 4 - RADIO STATIONS IN EGYPT ................................................................................. 50

APPENDIX 5 – SELECTED BIBLIOGRAPHY ................................................................................... 51

PUBLICATIONS ............................................................................................................................ 52



4

                                                     

I n t r o d u c t i o n

Since the emergence of new information and communication technologies (ICT) in 

the mid-1990s, the whole media landscape in Arab countries has been undergoing a 

transformation, with satellite channels and Internet revolutionising the way information is 

produced and disseminated.  

Until then, the overwhelming majority of Arab media were subject to prohibitions that 

considerably limited what they could say. As the American researcher, Jon W. Anderson, has 

pointed out, these media were perceived as tools for protecting the stability of regimes, and 

were “channels of nation-building states and stages for ritualised communication to mass 

citizens as witnesses1.” But the advent of the digital age, with Internet and satellite news 

channels, made it possible to trespass beyond State borders and evade the censorship 

imposed by the Arab elite. This brought a new complexity to the media, as well as radically 

changing the ways individuals communicate with their governments. The appearance of the 

24-hour satellite news channel, Al-Jazeera, in Doha in 1996, was without doubt the major 

factor behind this development. 

In the first years after the turn of the 21st century, these major upheavals also started to 

have effects on Arab radio, as witnessed by the emergence of independent FM stations, the 

undisputed success of the American station Sawa (‘Together’ in Arabic), launched in March 

20022, and changes in the legislation governing radio and television.  

The present report by Institut Panos Paris (IPP) is an attempt to draw up a profile of the 

situation today, focusing on five countries in the Middle East -Palestine, Lebanon, Syria, 

Egypt, and Jordan. Rather than try to be exhaustive, our research aims to highlight the main 

issues and overall trends of this restructuring process and its consequences. As far as is 

feasible, this report hopes to show what the new Arab radio landscape looks like.  

1.- Jon W. Anderson, “Knowledge and Technology”, International Institute for the Study of Islam in the Modern World, 
Newsletter, vol. 5, 2000. 
2.- Radio Sawa was funded by US Congress and launched in March 2002. The Broadcasting Board of Governors (BBG) 
received a US$35 million budget for this. 



G e n e r a l  c o n t e x t  

Independent radio stations have been broadcasting on FM since the turn of the 

millennium in Jordan, Egypt, Palestine and even Syria3. Operating with very different 

financial resources and political contexts, and within legal frameworks that may or may not 

be explicit, these stations finally brought an end to the State monopoly over radio. 

Even so, this process of restructuring is clearly still tentative in some countries, like Syria4,

and there is a long way to go before it triggers a genuine democratisation of the Arab public 

arena.

In its 2004 Arab Human Development Report, the UNDP paints a very critical picture of 

media freedom in the region. In particular, it points to the contradiction between what the 

ruling elite officially says about promoting press freedom, and the reality of policies on 

privatisation in the public sector5.

And, in terms of legislation, the UNDP report asserts that no Arab state can boast a liberal 

approach to newspaper publication. Indeed, in 15 Arab countries, the law requires official 

approval before publication, subjecting the press to a host of restrictions. And a study of 19 

Arab countries shows that ten operate censorship (Algeria, Bahrain, Iraq, Kuwait, Oman, 

Qatar, Saudi Arabia, Syria, Tunisia, and the United Arab Emirates). And the same study 

shows that, with the exception of Jordan – with its 1990 ‘Amendment 30’ – media legislation 

in all Arab states gives the government full political and administrative powers of control 

over the press (via the Ministry of Information, of the Interior, or the Council of Ministers, 

etc)6. The UNDP report adds that “the principle of free circulation of information and the 

rights of journalists and citizens in general to obtain information are viewed with 

considerable skepticism by the Arab legislator”. Journalists only have a legally assured right 

to access information in five Arab countries (Algeria, Egypt, Jordan, Sudan, and Yemen)7.

The fact that the media are run by the ruling elites in the Arab world is a direct result of the 

absence of any form of democratic legitimacy. “Legal institutions in these countries are 

rarely independent of governments,” says Gilbert Achcar, writing in Le Monde 

Diplomatique8, “except for certain special tribunals. And, even when opposition parties are 

tolerated, all kinds of obstacles are often put in their way to render them ineffectual. Arab 

citizens have no recourse to habeas corpus, or even the guarantee of their right to life, 

often finding themselves in the crossfire between murderous extremist groups and 

authorities with little concern for sparing innocent people. Women, and very often cultural, 

religious or ethnic minorities, therefore suffer a ‘dual persecution’, where their specific 

oppression is added to the general oppression.”  

From this perspective, it is interesting to wonder about the recent developments in radio 

broadcasting. Any reform in this area is obviously a response to both internal and external 

                                                     

3.- Lebanon is a special case, as will be seen below. 
4.- Syria in this respect resembles Tunisia (cf. forthcoming report on the Maghreb in preparation by IPP). 
5.- Cf. Arab Human Development Report 2004, “Towards Freedom in the Arab World”, 2005, p. 84. 
6.- Idem, p. 119. 
7.- Idem, p. 120. 
8.- Cf. Presentation of the UNDP report by Gilbert Achcar, “Chances et aléas du printemps arabe”, in le Monde 
diplomatique, July 2005.



6

pressures. The case of Jordan is interesting in this respect. Weighed down by surrounding 

conflicts, with no natural resources, and dependent on US aid, the regime of this small 

country was forced to open itself to reforms, once King Hussein died in February 1999. Since 

2003, the official government line has been one of accelerating reforms and introducing a 

“new style” of governance, in an effort to modernise the country.  

The media are said to be one its priorities. Meanwhile, the US administration, which backs 

King Abdallah II and wants stability in his kingdom, gave a US$5 million grant to Amman in 

2005 to modernise the media. Jordan has become even more vulnerable as Palestine and 

Israel sink further into conflict, while neighbouring Iraq is in chaos. This another reason why 

the Jordanian regime has been trying to shore up the foundations of its legitimacy. The 2003 

elections, following the dissolution of Parliament two years earlier, are evidence of this, 

even if they were put off several times – as is the instigation of a new “reformist” 

government.  

By restructuring radio and television, King Abdallah II is pursuing two essential objectives. 

The reforms are first of all a response to economic demands, opening the sector to both 

national and foreign private investment, in line with the neo-liberal economic policies of 

Amman. Private sector players are now allowed to invest in the information market and to 

profit fully from the advertising revenue it generates. The reforms are also injecting new life 

into a moribund media landscape, as audiences dwindle in the face of competition from Al-

Jazeera and other 24-hour satellite channels. As the researcher, Jon B. Altman, of the 

Institute of Peace in Washington, has put it, we are witnessing a revolution in Arab media, 

thanks to Al-Jazeera. Al-Jazeera, he says, imposes competition on the other media. It breaks 

down the walls of censorship and extends the range of subjects that people can talk about in 

Arab countries. Even if this revolution in Arab media needs to be put into perspective, 

simply exposing the State media to the formidable competition of Al-Jazeera forces them to 

take it into account. The same goes for the permanence and efficacy of these new tools for 

mobilising public consent.  

The reorganisation of radio in the five Arab countries studied here is therefore not so much a 

response to a call for media democratisation coming from civil society, as a decision from 

above. It thus mirrors a dual imperative: privatisation of radio on the one hand, and, on the 

other, takes account of pressure from the Bush administration, which has been seeking 

democratic legitimacy for its military intervention since the start of the second Gulf war, by 

encouraging governments in the region to relax their control over the public sector.  



7

                                                     

M e t h o d o l o g y

The present study looks at recent developments in radio broadcasting in Arab 

countries. It offers an overview of new legislation in this sector and a review of the new 

independent radio stations that have sprung up since the year 2000. It required a number of 

missions to the five countries retained for the study (Palestine, Lebanon, Jordan, Egypt and 

Syria), each about one week long, between May (to the West Bank and Gaza) and October 

(Jordan) 2005.

The results are gleaned from a series of interviews with radio, television and print media 

journalists, media researchers, NGO militants calling for freedom of expression, lawyers, 

officials in charge of the media, representatives of regulatory bodies and lecturers or 

directors of university media departments. And, as far as possible, we have consulted the 

(albeit slender) existing documentation and research on the subject.  

Because radio broadcasting in these countries is constantly shifting, this study should be 

seen as a preliminary sketch, which would benefit from being updated and complemented in 

the medium term. It is difficult to carry out an exhaustive study of the situation for a whole 

range of reasons. These include a lack of legislation regulating radio broadcasting in certain 

countries (Syria and Egypt), the existence of unlicensed stations (Lebanon et Palestine), the 

complexity of the official radio organisation (Egypt), the ephemeral nature of legislation on 

radio and television in some places (Jordan), the extreme vulnerability of certain local radio 

stations (Palestine), and the absence of a public and transparent system for granting 

broadcasting licenses (Egypt and Syria).  

The five countries in our study sample are part of a wider research project being run by 

Institut Panos Paris, which also includes three countries in the Maghreb (Algeria, Tunisia, 

Morocco). It goes without saying that there are many disparities between Palestine, 

Lebanon, Syria, Egypt and Jordan. Their histories and State structures are different, as is 

their progress towards open economic policies, the importance of minorities, racial 

composition, the influence of civil society, the power of Islamic opposition, the influence of 

religion on the political elite, and levels of literacy. These disparities have a direct 

incidence not only on radio broadcasting, but also on research. Paradoxically, it is easier to 

carry out research in the West Bank, which is under Israeli occupation, than in a country 

such as Syria. State control over the public arena and the lack of political and administrative 

transparency in Syria, for example, seriously limit access to official documents and 

information9.

Apart from the general lack of democracy in the region, specific aspects of some Arab 

countries regularly complicate research and access to information. Factors like tensions in 

Lebanon after the assassination of Prime Minister, Rafic Hariri in February 2005, the 

blockade in Gaza and restrictions on movements imposed by Israel in the West Bank, do not 

exactly help work in the field.

9.- Despite our many efforts, it was difficult for us to meet those responsible for radio and television in these countries, in 
a contect of tightened restrictions in Syria after their sudden withdrawal from the Lebanon. Our appointments with the 
director of radio and television were cancelled and our attempt to meet the Minister of Information was not followed up. 



8

As far as possible, we also tried to visit independent radio stations. But, in both Syria and 

Egypt, the directors of private stations turned down our requests.  

This report is in four parts. The first deals with the situation of the media in general in the 

five countries. It looks at the legal framework in each country, gives a picture of the media, 

and the state of press freedom. The second part addresses the legislative framework for 

privately-owned radio stations. The third part gives a glimpse at existing independent 

stations, while the final part draws some general conclusions. 



9

T h e  s t a t e  o f  t h e  m e d i a :  l e g a l  
f r a m e w o r k  a n d  g e n e r a l  s i t u a t i o n  

Apart from notable differences in the political and social situations in the five 

countries, there are obvious similarities in the way the media operate. In all cases, the 

media remain generally under the control of the ruling elites, and information is a sovereign 

domain. Wire services, television, radio, newspapers, publishing and Internet are all subject 

to regulations that restrict freedom of expression. 

Regular forms of intervention and control over the media include censorship, harassment 

and arrests of journalist, seizures of newspapers, and rejected applications for licenses. 

According to the UNDP report on press freedoms in Arab countries, the situation in Egypt is 

“difficult”, while Jordan and Lebanon face “considerable problems”. In Syria, the 

deterioration of press freedom is considered to be “very serious.” 

Egypt

This country extends over an area of 1 million km2, with a population of over 77 

million (a third of the population of the Arab world) and there are over 500 newspapers and 

magazines today. Cairo has the oldest press agency in the Middle East, the Middle East News 

Agency (MENA), which sends out continuous dispatches in Arabic, French and English. The 

Egyptian press is far and away the most widely read in the region. The three most important 

dailies are Al-Ahram, with a circulation of about 1.1 million, Al-Akhbar and Al-Goumhuriya.

In 2003, 534 licenses were granted for newspapers and magazines. In 2004, 25 new 

publications were authorised and there are a further 30 regional papers. 

Egyptian television is highly varied, even if not very pluralist. There are two national 

hertzian TV stations, six local stations, and five satellite channels: Nilesat 101 and 102, 

Dream TV1 and TV2, and Al-Mihwar. Some 63% of Egyptians have access to television. There 

are an estimated 2 million satellite dish receivers each serving an average of 33 viewers.  

The first law regulating publishing in Egypt goes back to 1881 (if a law introduced by 

Bonaparte in 1867 is ignored!). Before the 1952 “free officers” military coup, the press was 

relatively independent. Since then, several laws have been passed to regulate the press and 

publishing. The first significant law was passed in 1960, under President Nasser, who went on 

to nationalise the press and instigate an editorial monitoring body. This body was dissolved 

by Sadat in 1974.

The modern Egyptian constitution, adopted in 1971 and amended in 1980, contains several 

articles regulating the media. Its article 48 guarantees “freedom of the press, publishing, 

and the media”. Law n°148, passed in 1980, and amended in 1983, 1992 and 1995, 

authorised the publication or privately-owned newspapers. It thus allowed the appearance of 

independent newspapers, while requiring that they seek prior authorisation to be vetted by 

the security services.

Nevertheless, ownership of newspapers is restricted to public or private legal entities, 

cooperatives and political parties. An individual may not own more than 10% of the capital of 



10

a media. Meanwhile, the government continues to hold a monopoly over the printing and 

distribution of newspapers. A supreme press council has been set up, with responsibility for 

awarding licences to journalists and newspapers and for controlling the distribution of 

foreign press in the country.  

However, these constitutional arrangements on press freedom are being contradicted by the 

state of emergency that has been in force since 1981, and which was extended for three 

years in 2003. Law n°158 of 1958 and its article 3, which is still in force, give the President 

of the Republic the power to order censorship of newspapers and publications that might 

threaten public peace and national security. Similarly, the new law on press and 

publications, amended in 1996, prohibits criticism of the President and official dignitaries. It 

thus sanctions “libel” of Parliament, the military, public authorities and the President of the 

Republic. And state management of newspaper printing and distribution of means that their 

circulation can be disrupted. 

Again, according to Law n°158, the Minister for Defence has the right to ban national 

publications. Meanwhile, the Minister of the Interior has the power to stop foreign 

publications from entering the country. Law n°162 of 1958 authorises arbitrary arrests and 

detentions without trial. Often-repeated promises by President Mubarak to improve the 1996 

law on the press, and to repeal prison sentences for journalists, have never been kept.  

Several violations of press freedom were recorded in 2004. The most edifying was the kidnap 

in November 2004, of Abdel Halim Qindil, editor-in-chief of the Nasser weekly Al-Arabi (The 

Arabic) by men dressed in plain clothes, who threatened to kill him after a series of articles 

published in his paper criticised President Mubarak for standing for a fifth term of office. 

One of the last examples of the limits to press freedom was the media coverage of the last 

presidential election. The Cairo Institute for Human Rights Studies (CIHRS) followed this 

coverage from the start of campaigning on 17 August 2005. It observed five State television 

channels, two independent channels and 17 independent newspapers and magazines. Its 

conclusion is categorical - both public and independent TV channels gave the lion’s share of 

airtime to Mubarak. And, apart from a few papers like El-Masri El-Youm and Nahdet Masr,

the majority of print media supported the incumbent president’s campaign10.

Jordan

Jordan is a small country. with 5.5 million inhabitants. Its three most important 

Arabic dailies are Al-Rai, with a circulation of 100,000 (www.alrai.com) and published by the 

Jordan Press Foundation (public sector) since 1971. Its main rival, Ad-Dustour, with 80,000 

copies (www.addustour.com), is close to the government, and was founded in 1967 in 

Jerusalem by one of the Muslim Brothers. Al-Arab Al-Yawn, with 24,000 copies (www.alarab-

alyawn.com.jo), was founded in 1997. An independent daily, it is considered to be fairly 

audacious in its treatment of current affairs. Meanwhile, the independent and liberal daily 

Al-Ghad was launched in 2004. The independent weeklies and those affiliated to political 

parties are by far the freest media in Jordan. The most important is Al-Shihan, with sales 

estimated at about 25,000 copies.  

The press law enabled a number of tabloid weeklies to appear, some of which are openly 

sensational, such as the Arabic language Al-Shihan (www.alarab-

                                                     

10.- The daily newspaper. Al-Dustour, devoted 97% of its coverage to the Mubarak campaign, cf. “News from the Media 
Scene”, Newsletter n°16, http://www.rap21.org/article18640.html 



11

alyawn.com.jo/shihan/index.html), Al-Hilal (www.alhilal.com.jo ), and Al-Hadath, known 

for their eye-catching photomontages. The Muslim Brothers organisation runs the weekly, Al-

Sabil, while Arab nationalists publish the weekly Al-Majad (www.assabeel.net), directed by 

Nasserian, Fahd Al-Rimawi. The authorities have suspended this magazine several times. 

Entering into law in 1952 and amended in 1974, 1976 and 1984, the Jordanian Constitution 

stipulates in its article 15 that “the freedom of the press and publishing is guaranteed within 

the framework of the law”, adding that “the press and publications are free within the 

framework of respect for the law”. In 1993, Jordan passed a law regulating the media (law 

on publications and broadcasting) exclusively applied to print media and publishing. Judged 

to be relatively liberal, it made it possible for several independent Jordanian weeklies to 

emerge. The Jordanian government did not, however, waste any time before restricting the 

freedoms acquired by the press, in a new law passed in 1997.  

In this way the legislator increased the number of bans and toughened sanctions for breaking 

the law. The amendments adopted in 1998 only made the situation worse. With the 

accession of the new King, Jordan introduced a new law in 1999, which was considered by 

some in the media as fairly liberal. But the law was then beefed up by article 50 of the 2001 

penal code, sanctioning offences against “the reputation of the State”, “national unity”, and 

its “prestige and integrity”. Libel of the king and his family is punishable by up to three 

years in prison. Journalists may thus be arrested or imprisoned for their opinions. The 

security machine and courts also intervene to control and censor the press.  

To a large extent, the situation of the media in Jordan depends not only on the 

internal situation, but also on political developments in neighbouring countries. Several 

observers say that the signature of peace agreements with Israel led to increased vigilance 

by the authorities vis-à-vis media coverage of the Arab-Israeli conflict. After the 11 

September 2001 attacks, these same observers emphasised that, in Jordan, “the fight 

against terrorism” was used to justify a number of measures undermining press freedoms.  

At the end of October 2003, King Abdallah II designated one of his close advisors to replace 

the former Prime Minister, who was accused of corruption. The new Council of Ministers, 

which was called upon to accelerate reforms, instigate a “new style” and go further with 

modernising the country, has no Minister of Information, and the Department of Information 

is now placed under the direct authority of the Prime Minister. Despite a democratic façade, 

the media’s margin of freedom therefore remains limited. Coverage of the 2003 war in Iraq 

is perhaps the best illustration of this. Despite ongoing privatisation of the media, the 

authorities continue to have de facto control over the media. The government is majority 

shareholder of the main dailies such as Al-Rai, Jordan Times and Ad-Dustour. At the end of 

April 2003, the government nullified article 150 of the penal code, passed after the attacks 

of 11 September, which drew up a long list of subjects banned from the press and which 

allowed newspapers to be shut down. This article also allowed for sentences of up three 

years imprisonment for journalists who are accused of damaging the image of the royal 

couple, or for incitement “to crime, strike action, or illegal public assembly”. 

However, despite the announced democratisation of the media, the State Security Tribunal –

 a military tribunal whose sentences do not allow right of appeal - continues to sanction 

journalists accused of overstepping the limits imposed by the law on press freedom. One of 

the most heavily reported affairs was the suspension, in January 2003, of the weekly, Al-

Hilal, by the Public Prosecutor of the State Security Tribunal, and the arrest of three of its 

journalists, following publication of an article said to “attack the values of Islam”. These 

journalists were held in prison for two weeks, “pending inquiries”. The incriminating article, 



12

entitled “Aïcha (the name of the Prophet’s last wife) in the House of the Prophet”, made 

allusion to the sex life of Mohammed. As well as being subject to a fatwa by theologians 

close to the Islamic Action Front, these journalists were finally sentenced to two- to six 

months imprisonment, for “libel” and “outrage against Islam and the prestige of the State”. 

The judge also decided to suspend the paper for two months11.

Despite the official repeal of the right of censorship, the Prosecutor of the State Security 

Tribunal continues to intervene to stop newspapers going to press. At the end of 2003, the 

independent weekly Al-Wehda (an Arab nationalist paper) was not allowed to go to press 

because it criticised the Prime Minister, Faycal Al-Fayez. In September 2004, the weekly Al-

Majd was shut down for publishing an article criticising Saudi Arabia. The editor-in-chief of 

Al-Hilal was arrested, even though this paper is seen to be close to the Palace. 

Within the framework of reforms, the Palace set up a commission chaired by the former 

Minister of Information and current vice-Prime Minister, Marwan Muasher, whose job it is to 

draft proposals for democratising Jordan’s media. The commission’s 19 recommendations 

were made public on 2 October 2005, in time for the Global Forum for Media Development in 

Amman from 1 to 3 October 2005. They stipulate that the High Council for Information be 

dissolved and replaced by an independent regulatory body; that a global law on television, 

radio and the internet be passed; nf there be a ban on prior censorship, seizure of 

newspapers and suspension of authorisations to publish, until the courts have given their 

verdict. Finally, the recommendations put an end to obligatory membership of the Union of 

Journalists, a corporatist organisation set up in 1953 and seen to be close to the Palace. 

Lebanon

Lebanon is a small country, with a surface area of 10,500 km2 and 4 million 

inhabitants, with no natural resources. It owes its economic development to the role it plays 

as a bridge between the Arab world and the West. Lebanon is incontestably the Arab country 

with one of the most diverse ranges of media. There are dozens of daily papers and hundreds 

of weeklies. The most important dailies are Al-Anwar (with a circulation of 47,000), An-

Nahar (45,000), Al-Liwa (32,000), As-Safir (30,000) and The Daily Star (29,000). In 1992, the 

Minister of Information recorded 105 licences for political periodicals, seven of them in 

French, four in Armenian and four in English. 

After the Ta’if Accords (1989), the Lebanese government started to reorganise the country’s 

media. While the civil war was fatal for a number of publications, it helped many radio 

stations to flourish. Many thought that, with the end of the war, Beirut would at last become 

the capital of press and publishing in the Arab world again – but the presence of Syria meant 

that things turned out differently. In reality, the Ta’if accords only institutionalised the 

political and religious rifts in the country.  

As a result, there were two waves emigration of Lebanese journalists out of the country. The 

first was during the civil war, from 1975. And the second started with the arrival of Arabic 

language satellite channels in the Gulf region (Al-Jazeera, Abu-Dhabi TV and Al-Arabiya), 

marginalising State television. 

Before its sudden withdrawal in June 2005, the presence of the Syrian army in Lebanon put 

considerable pressure on the media, even if it did not stop dailies like An-Nahar (with its 

weekly supplement) and As-Safir from speaking against the occupation. The Lebanese media 

                                                     

11.- One of the three journalists was freed in May 2003 and the two others saw their sentences reduced to a fine. 



13

are increasingly cautious today, following the assassination of Samir Kassir in June 2005, and 

the attempted assassination of a television journalist. Some journalists even employ 

bodyguards, convinced that Syria has a black list. Tense conditions such as these are hardly 

conducive to freedom of expression, as the country is hit by chaos in the Arab world and the 

consequences of the war in Iraq. Competition from the satellite channels and increases in 

the price of newspapers have also contributed to a drop in print media sales.  

Article 13 of the Lebanese constitution guarantees freedom of expression. The press is 

organised by a 14 September 1962 law, largely based on the French example. The law 

nevertheless prohibits criticism of “foreign heads of state” with fines for papers that 

disobey. This law has been used widely to stifle criticism of Syria. And the same law also 

requires papers publishing political news and comment to obtain a so-called “category 1 

license”. In 2003, there were five papers in this category. 

Syria

The press in Syria is in one of the most critical situations to be found anywhere in 

the Arab world, and is the reflection of an authoritarian regime that has confiscated all 

forms of democratic freedom. The three official Arabic papers are Al-Baath (the Baas party 

paper), Al-Thawra (government paper, circulation 35,000) and Tishreen (25,000). There is 

also a government daily in Alep. A daily free press is not allowed. There are only a few 

weeklies, such as Voice of the People (Sawt Al-Shab), published by the Syrian communist 

party and member of the Progressive National Front, close to the government, and the 

satirical weekly L’Unioniste. So, with a few exceptions, the State remains the main owner of 

the media. 

In this country, there is only one candidate in presidential elections, proposed by the Baas 

party, designated by Parliament, and then elected by referendum. According to the law, 

only independent individuals (i.e. not organisations) can stand in general elections, but they 

must be backed by the government or belong to one of the parties in the Progressive 

National Front (i.e. the Baas party and some satellite parties). When Hafez el-Assad died on 

10 June 2000, the Constitution was amended to enable his son, Bachar, to take over as 

President, being too young according to the previous Constitution.  

The arrival of the new President did see a small crack open in the political sphere, though. 

In 2001, there were calls from the people for the state of emergency to be lifted; it had 

been in force since 1962 and renewed by Communiqué No 2 from the leaders of the 8 March 

1963 coup. Civil unrest had touched the party in power, and, for the first time in 40 years, 

independent newspapers were able to appear. Three opposition party dailies, two 

independent dailies and one satirical publication were authorised. But the “Damascus 

Spring” did not last long. Afraid of losing control of the situation, the Baas regime reacted 

swiftly and launched a new campaign of repression against the opponents. 

After the invasion of Iraq, the Bush administration stepped up its pressure on Damascus, 

notably by adopting the so-called Syrian Accountability Act in November 2003, which 

authorises the President of the United States to impose sanctions against Syria. Meanwhile, 

the possibility of the involvement of the Syrian authorities in the assassination of 

the Lebanese Prime Minister, Rafic Hariri in early 2005, the sudden Syrian withdrawal from 

Lebanon and pressures exerted by the European Union and the United States, seem only to 

have had a relative influence on Syrian internal politics, as seen by the outcome of the Baas 

party congress in June 2005. This congress had been preceded by the repression of the last 



14

democratic forum - the Atassi forum, named after a former Baas party leader who had 

refused to join the Progressive National Front, which was then headed by the father of the 

current President. This, together with exceptional efforts to woo the business sector, meant 

that the congress addressed most of the issues that were being raised inside the country, 

such as emergency laws, public freedoms, separation of powers, nature of the economy and 

citizenship for Syrian Kurds. It also got rid of the Party’s old guard, but disappointed 

observers on two essential counts: the principle of political alternation and State reforms. 

This congress was also an opportunity to get some heads of the security services onto the 

party’s executive committees. 

The vulnerability of the regime does not seem to be reason enough for it to take significant 

measures to provide greater freedom for the media. The media have been regulated since 

2001 by a decree (n°50), which contains over 50 articles controlling print media. Newspapers 

and periodicals may now be under private ownership, but the Prime Minister remains in 

charge of controlling and licensing them. Article 16 of the decree specifies that a press 

owner must be at least 25 years of age, of Syrian nationality for at least 5 years and have a 

university degree. In 2002, the government authorised the privatisation of radio stations.  

Palestine

The press in Palestine is organised by law n°9, which came into force in 1995, 

regulating print and publishing. It covers the press, publishing houses, distribution services, 

research centres, market research institutes, wire services, publications, and translation 

companies. Articles 2, 3, 4, 5 and 6 of this law insist on freedom of expression and 

publication for all Palestinians. It grants journalists the right to protect the confidentiality of 

their sources and political parties the right to publish newspapers. Article 11 obliges all 

newspapers and magazines to have an Editor-in-chief, who must be a bona fide journalist 

and responsible for only one publication at a time. According to the terms of article 13, the 

editor-in-chief must also be of Palestinian nationality or, for those deprived of nationality, 

to have been employed by the Palestinian Liberation Organisation (PLO). Before a periodical 

may be published, a license must have been obtained from the Director-general of 

publications and publishing, the official ministerial office.  

Article 21 of the law also requires that daily newspapers have a capital of at least 25,000 

Jordanian dinars (30,000 euros) or 10,000 dinars (12,000 euros) for weeklies. Only political 

party papers are exempt.  

Article 37 lists the various prohibitions, such as publishing information about confidential 

police files, or dealing with matters of public order, articles denigrating religions or posing a 

threat to national unity. 

The three major Palestinian dailies each have a web edition. They are, namely, Al-Quds 

(Jerusalem), which has the widest circulation and is close to the Palestinian Authority, with 

Walid Abu Zuluf as editor-in-chief; Al-Ayyam (Ramallah), editor-in-chief, Akram Haniyya; Al-

Hayat Al-Jadida (Ramallah), editor-in-chief, Hafid Barghouti, often considered as the official 

mouthpiece for the Palestinian Authority (www.alhayat-j.com).  

The weeklies include:

Al-Bayader Al-Siyassi (Jerusalem), editor-in-chief, Jack Khazmo (www.al-bayader.com);

Al-Dar (Gaza), traditionally close to Iraq, directed by Hasan Al-Kashif, (www.aldaar.com);



15

the Jerusalem Times-Biladi, inclined towards the Palestinian Authority, editor-in-chief, 

Hanna Siniora (www.jerusalem-times.net); Al-Manar (Jerusalem), editor-in-chief, Ismaiel 

Ajweh (www.manar.com); Al-Risala (Gaza), voice of the Al-Khalas party and close to Hamas; 

Al-Sabah (Gaza), editor-in-chief, Sari Al-Qidwa (www.alsbah.com). 

There are also about 30 television channels in the Occupied Territories. The most important 

are the official Palestinian Authority channel, Palestine TV-(Qanat Filastin Al-Fida’iyya) and 

its satellite channel, Palestine Satellite Channel (PSC). The independent stations include Al-

Amal TV based in Hebron (www.alamal-tv.com), Amwaj Radio and Television, Bethlehem-

TV, Al-Mahed Nativity TV (Bethlehem), Al-Rouah TV (Bethlehem), and Nablus TV (Nablus).

Reporters sans frontières (RSF), in its 2005 report on press freedom in Palestine, points out 

that threats and violence against journalists, as well as murder, in The West Bank and Gaza 

are on the increase. In the Occupied Territories, the media are confronted simultaneously by 

the consequences of Israeli colonisation and its violations of basic human rights (e.g. the 

right to life, physical integrity, security, freedom of movement, propriety and work) and 

harassment from the Palestinian Authority. The Authority has no qualms about putting 

pressure on the media, especially via its security services, which regularly intervene to bring 

journalists to heel. Meanwhile, only 145,000 Palestinians have Internet access12. On 29 July 

2005, the Palestinian Minister of the Interior decided to ban all information involving the 

forces of order. 

                                                     

12.- http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_east/country_profiles/803257.stm 



T h e  i m p o r t a n c e  o f  r a d i o

i n  t h e  A r a b  w o r l d

The people of the Arab world have very limited access to newspapers and magazines.

According to the 2004 UNDP Human Development Report, daily newspaper circulation in the

Arab world is 53 copies per 1000 inhabitants, compared to 258 per 1000 in developed

countries. Print media are largely reserved for the educated. This is particularly true in a 

country like Egypt, where a large proportion of the population cannot read. In contrast, over

half the Arab population today has access to television and radio. These media are the most

common source of news in rural areas. In Jordan, where 10.3% of the population is officially

illiterate13, only 6.3% of homes have their own Internet access, 79.7% possess a radio, 97.2%

have a television set and 46.9% have a satellite dish. In Egypt, almost two-thirds of the

population listen to the radio every day, especially to news and religious broadcasts14.

In Palestine, Bir Zeit University15 carried out an opinion survey with a sample of 1184

Palestinians living in the West Bank and Gaza, on the perception and coverage of the

Intifada by independent radio stations. According to the results published in June 2001, 36% 

of those interviewed said they could not express an opinion on the content of radio

broadcasts, because they either do not register or do not pay attention to the way events

are treated; 46% trust the information given out by these stations; 15% only believe in them

moderately and 5% do not trust them. 

In both the West Bank and Gaza, radio continues to be an important source of information,

despite the popularity of television, and especially Qatar-owned Al-Jazeera. Both at home

and in public transport, local radio broadcasts useful information during Israeli incursions.

These stations broadcast air-raid warnings and very often send out messages for the 

emergency services. 

Access to radio and television in four of the countries studied

Number of radio sets per 1000 inhabitants:

Egypt 339 (1997)

Jordan 372 (1997)

Lebanon 182 (2001)

Syria 276 (1997)

16

Access to television sets per 1000 inhabitants:

Egypt 229 (2002)

Jordan 177 (2002)

Lebanon 357 (2001)

Syria  82 (2002)

13.- Source: “Jordan in Figures”, May 2005, issue n°7.
14.- Cf. “The Media in Egypt. BBC News”,
http://newsvote.bbc.co.uk/mpapps/pagetools/print/news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_esat/419
15.- Cf. http://home.birzeit.edu/dsp/surv4/intro.html



Access to satellite TV per 1000 inhabitants (in 2001):

Egypt 11

Jordan 46

Lebanon 79

Syria 50

Source: World Development Indicators Database, World Bank Group.

Apart from some disparate figures that are not updated, there are few data on radio in the

Arab world in general, and in the five countries of our study in particular. Research on radio

listeners and their sociology are more or less non-existent. This paucity of data is basically

due to the lack of independent survey organisations and specialised research centres

interested in these subjects. What rare figures there are, usually from private companies,

need to be treated with caution. This kind of research is often commissioned by radio

stations, in order to convince sponsors or businesses that they are competitive, and often

respond to advertising imperatives, as is the case in Lebanon. As a result, there is little

research on how the media are received.

A consensus nevertheless seems to emerge: radio still has a promising future in the Arab

world, both as entertainment and as a source of information. Satellite entertainment

channels (specialising in video clips and soap operas) can be seen on screens in public places

such as cafés and shopping centres, where no-one would stop to listen to radio. But radio is 

still putting up a fight against the opposition and is trying to seduce young people, as shown

by the emergence of music FM stations and the success of the music and short news flash

formula made popular by Sawa, the US radio station.

17



18

I n d e p e n d e n t  r a d i o  s t a t i o n s

a n d  n e w  l e g i s l a t i o n  

Lebanon was the first Arab country to authorise privately owned radio and television 

stations, although the government reserves the right to grant and withdraw broadcasting 

licenses. The new laws on radio and television, introduced in the second half of the 1990’s, 

have given the media a degree of autonomy, but remain essentially very restrictive, often 

preventing opposition parties and civil society from using the media. 

Egypt

There is no public, legal framework organising radio broadcasting in Egypt. 

Jordan

Before the new law was passed authorising non-public FM radio stations, several 

foreign FM stations were already broadcasting in Jordan, outside any form of legal 

framework. The BBC, Radio Monte-Carlo, Sawa and MBC had no official authorisation. 

Now, broadcasting is covered by law n°71 of 2002, which refers exclusively to terrestrial and 

satellite radio and television. Its objective has been to reorganise Jordan’s media, by 

authorising private investment, notably from abroad, in the country’s radio and television 

stations. This law makes it possible to set up a radio station, once a license has been 

obtained from the Audiovisual Commission, a new body created under law n°71. The license 

application must state explicitly how the station will be financed, include documents 

underwriting the solvency of the applicant, list the technical means and equipment that will 

be used, and describe the chosen editorial approach. The law stipulates a maximum delay of 

60 days to process an application to the Commission. In compliance with the law, the radio 

station has to nominate a full-time executive director, who must be experienced, be fluent 

in the main language used by the station, and have no criminal record. The law gives the 

media one year to start its activities, once it has obtained a license; beyond that date the 

Commission will withdraw its permit.  

If a license is refused, the law does not require the Commission to justify its decision. 

In 2003, following the entry into force of law n°71, the Kingdom passed decree n°163 on the 

granting of broadcasting licences. This decree prohibits the broadcasting of programmes that 

undermine: 

- religious beliefs; 

- the values of the nation, its heritage and the union of Jordanian society; 

- public order and morals; 

- citizens’ rights. 

The decree also sets taxation levels for FM stations with transmitters less than 5 kw: 25,000 

dinars (30,000 euros) for the region of Amman, 15,000 dinars (18,000 euros) for the regions 

of Zarka and Irbid and 10,000 dinars (12,000 euros) for the rest of the kingdom. 

FM stations that belong to a foreign radio station and use a transmitter on Jordanian soil, 

have to pay 20,000 dinars (24,000 euros) for the region of Amman and 10,000 dinars for the 



19

rest of the kingdom. Further taxes become payable if other frequencies, or satellite 

broadcasting capabilities, are acquired. The tax is subject to a 50% surcharge if the station 

broadcasts political or news programmes. 

• Regulatory bodies  

Law n°71 gave rise to the Audiovisual Commission, with its ‘administrative and financial 

autonomy’. Nevertheless, this Commission still depends on the Minister of Information for 

funding. The Commission plays a strictly consultative role, namely to: 

- promote the radio and television sector and its organisation; 

- examine license applications; 

- monitor authorised media; 

- grant authorisations for correspondents and technical equipment used by these media. 

The Commission comprises a director, designated by the Council of Ministers, and an 

executive structure made up of civil servants appointed by the Ministry of Information to 

whom the Director must report back. 

The Commission is supported by another body, the High Council for Information, a 

consultative structure close to the Palace. Although it was created in 2001 and operational 

by 2002, it statutes were not passed until 2004. It has five main lines of action: 

- proposing new laws governing radio and television; 

- presenting reports on press freedom; 

- setting up a training centre for journalists; 

- organising training sessions for radio journalists; 

- arbitrating in disputes relating to information issues (e.g. examining complaints from 

journalists or media organisations). 

Lebanon

Lebanon has played a pioneering role in the region, introducing legislation for 

independent radio stations and setting up a regulatory body. From a researcher’s point of 

view, it offers a fuller and more stimulating field for observation. 

Lebanese radio and television broadcasting are regulated by a dedicated law, n°382 of 4 

November 1994. This law was passed by the Council of Ministers and published in the Official 

Journal of 10 July 1994. It aims “to regulate radio and television broadcasting, whatever 

technique, means, or equipment may be used, and independent of its status or name, as 

well as regulating all questions relative to such broadcasting”. 

Nowadays, a license is required before any radio or television media can be established on 

Lebanese soil, accorded “in virtue of a decree passed by the Council of Ministers after 

consultation with the National Audiovisual Council”. The law further specifies that “the 

license is valid for a period of 16 years, renewable in virtue of an application submitted 

three years before the expiry date”. This license is granted to radio and television media 

according to their capacities and the technical characteristics of their transmitters and 

broadcasting equipment. The law in particular stipulates that they “may not broadcast any 

programme that may help to promote relations with the Zionist enemy”. 

According to article 12, any given audiovisual enterprise may only own one radio or 

television station. In practice, when a radio belongs to a “media group”, it is in fact coupled 

with a television station. 



20

Radio stations are subject to very precise nomenclature: 

- category 1: radio stations which broadcast all kinds of radio programmes, including news 

and political programmes, and whose range covers the entire Lebanese territory; 

- category 2: radio stations which broadcast all kinds of radio broadcasts, with the exception 

of news and political programmes, and whose range covers the entire Lebanese territory; 

- category 3: digital radio stations, whose broadcasts may only be received by subscribers 

with the appropriate technical equipment; 

- category 4: international radio stations, whose broadcasts require the use of satellites and 

extend beyond Lebanese territorial limits. 

The law also stipulates that “each radio or television station nominate a director of 

programming” and that “the director must have had Lebanese nationality for more than ten 

years”.

The standard specifications for category 1 and 2 radio and television organisations were 

ratified by the Minister of Information, in virtue of decree n°7997 of 28 February 1996, 

which specifies the dispositions and conditions for applying law n°382. 

• Specifications for category 1 radio broadcasting organisations 

This document is intended to encourage production in the area concerned and to develop a 

modern media industry. It specifies the objectives of category 1 radio stations, which must 

agree to “respect the individual”, “encourage Lebanese radio and artistic production”, 

“ensure free and professional competition between radio broadcasting organisations”, 

“adopt a considered and flexible programming schedule, that suits given age groups and 

protects public morals and family ties”. In order to attain these objectives, the 

specifications call upon radio broadcasting organisations to “ensure diversity in the 

expression of opinions”, to guarantee “human rights”, “preserve public order, national 

defence and imperatives in the public interest”, to agree not to “broadcast any programme 

that may promote relations with the Zionist enemy”, “not to broadcast any programme that 

may stir up or incite religious animosity, or any subject that may encourage society and 

especially children, to physical or moral violence”. 

The specifications also lay out the legal, financial and administrative conditions of category 

1.

Legally, the company applying for the licence must “be a Lebanese limited company not 

possessing or having the right to possess more than a single television organisation and a 

single radio organisation”. All of its shares must be attributed and shareholders, when they 

are named individuals, must be Lebanese. Other shareholders, not individuals, must be “a 

Lebanese company”. Similarly, the internal regulations of the organisation must stipulate 

that, “no individual or corporate body has the right to own more than 10% of the total of the 

company’s shares (…) and does not have the right to be a shareholder in more than one 

company”. The radio station is also required to “publish the list of its shareholders in the 

Official Journal and the proportion of shares they hold”. It is also “forbidden to sell or 

transfer shares without prior authorisation from the Council of Ministers”. 

Financial conditions: the license application “must contain proof of the capacity of the 

organisation to absorb all expenditures in at least the first year after the license is 

awarded”. 



21

On an administrative level, “the organisation must nominate a full-time director of 

programming, who should hold a university diploma recognised by the authorities competent 

in the field of his or her specialisation”. Furthermore, “the organisation must have specialist 

directors and heads of department”. 

On a technical level, the radio station is requested to “prepare files, technical studies and 

documentation regarding the attribution of the frequencies which are granted to it, and to 

present them to the Ministry of Posts and Telecommunications, in order that it be registered 

with the International Frequency Registration Board (ITU) in due form”. It is also stipulated 

that, “if a media organisation wishes to install a new transmitter, it must submit a request 

to the Ministry of Information”. 

In order to enable the government to monitor the content of radio programmes, the 

specifications require the organisation “to record all kinds of live radio broadcasts and to 

archive them for at least 30 days from the date they were first broadcast. The organisation 

accepts responsibility for submitting the recorded programme to the appropriate authorities 

during this period”. 

The specifications require the radio organisation to carry out “continuous quality control of 

signals at the different stages, from studios and production units, via relay networks to the 

transmitters situated in all the various centres”. 

Under the law the Council of Ministers must publish a decree allowing radio stations to begin 

broadcasting, by attributing frequencies. The decision, which is taken “on the basis of a 

proposal from the Ministers of Information and Telecommunications, which fixes the 

broadcasting frequencies attributed to each organisation that has obtained a licence, as well 

as the geographical areas in which these frequencies may be used, and the broadcasting 

characteristics associated with each of them”. 

The license for the use of frequencies and relay equipment by radio broadcasting 

organisations is obtained from the Ministry of Post and Telecommunications, in conformity 

with conditions imposed by this Ministry. 

The specifications also set out the conditions to which transmitter pylons must conform, as 

well as the specifications for aerials. They also specify the technical characteristics required 

for FM broadcasting and various other parameters, such as the type of modulation, voice 

bandwidth, etc. 

Apart from these technical aspects, category 1 radio broadcasting organisations are called 

upon to respect a certain number of programming rules. A category 1 radio organisation 

“must broadcast a minimum of 18 hours a day of local programmes, both Arabic and 

international”. The station must devote a minimum of 1076 hours per year, to programmes 

produced locally, according to the following breakdown:  

- news: 400 hours;

- political: 104 hours;

- cultural: 78 hours;

- educational: 26 hours;  

- women and families: 26 hours,  

- children: 52 hours;

- the environment: 26 hours;  

- health: 26 hours;



22

- sport: 52 hours;

- young people: 52 hours;  

- entertainment and games: 104 hours;  

- drama: 26 hours;  

- rural and farming: 52 hours; 

- the economy: 52 hours.

The radio station must produce 10 hours of programmes featuring Lebanese arts. The 

specifications state how this production should be broken down. For example, it should 

produce six pieces of light music or jazz and 13 songs for children, etc. It also states how 

often news bulletins should be broadcast, and even that the station must produce at least 

four news bulletins per day, if it broadcasts for more than 18 hours a day. The specifications 

make it obligatory to broadcast “the official Independence Day ceremonies”. On the other 

hand it is forbidden “to broadcast live coverage of any political ceremony without 

appropriate authorisation”. Even more curiously, the specifications oblige radio stations to 

“devote time in its programmes to family-oriented issues, to strengthen links between family 

members”. And, furthermore, “to pay special attention to women, so that they may fulfil 

their role in society and ensure family well-being”. Finally, all radio stations must “play the 

national anthem at the start and end of broadcasting each day”.  

• Specifications for category 2 radio broadcasting organisations 

The specifications for category 2 radio stations are almost identical to those for category 1. 

The differences concern programming issues, such as the minimum number of hours of 

broadcasting and of local programme content. Radio stations in this category must devote at 

least 1076 hours per year to locally-produced programmes. And the breakdown is different 

to that for category 1 stations: 

- documentaries in the station’s specialist area: 400 hours; 

- programmes in the station’s specialist area: 104 hours. 

Category 2 radio stations therefore do not broadcast news, or political programmes. Their 

news flashes must relate only to their areas of specialisation. 

The right to a category 1 license costs 125 million Lebanese pounds (75,000 euros) while the 

annual rental fee for the use of the assigned frequency is 25 million pounds (15,000 euros). 

Meanwhile, the right to a category 2 licence costs 50 million pounds (30,000 euros) and the 

annual frequency rental fee is 15 million pounds (9,000 euros). A political station is 

therefore more expensive than a station devoted to entertainment. 

• The Regulatory body: The National Audiovisual Council

The Council, which is a consultative body, was set up under law n°382 of 4 November 1994, 

which also sets out its prerogatives. It comprises ten members nominated equally by the 

Council of Ministers and the National Assembly. Its duties are to: 

- advise on the standard specifications for each category of radio and television broadcasting 

organisation;  

- consider each application for a license, write a report and present it to the Minister of 

Information within 45 days of the application being received; 

- advise the Minister on measures to be taken against organisations which infringe the 

regulations;

- consider requests for licences submitted to the Council of Ministers via the Minister of 

Information;  



23

- give consultative advice to the Council of Ministers, regarding the approval or rejection of 

applications.  

The National Audiovisual Council’s mandate is for three years, and is renewable. 

Palestine

One of the main reasons for the burgeoning of independent radio stations in the 

West Bank and Gaza after the Oslo agreement (1993) is the absence of legislation covering 

radio broadcasting, the weakness of the Palestinian Authority and its inability to control this 

media. Since September 2004, Palestinian radio broadcasting is theoretically regulated by a 

decree from the Council of Ministers, which has not yet been ratified by the Legislative 

Council16. This law relates to the conditions for awarding licences to terrestrial and satellite 

radio and television stations, and designates ministries to examine applications. The 

technical aspects are assigned to the Ministry for Communications and Information 

Technologies (e.g. frequencies, transmitters, etc.), while the Ministry of Information handles 

content issues. The Ministry of the Interior issues license application forms for licences, and 

handles security issues and validates “the legality of the media organisation’s capital 

holdings17“.

A commission with members from the three ministries makes the final decision on 

applications and grants authorisations. The applicant can receive two kinds of authorisation: 

the first is technical, and comes from the Minister for Communications, while the second is 

professional, and comes from the Minister of Information. The law requires that the owner 

and the director of a radio station have Palestinian nationality and reside in Palestine18. The 

director must also have five years experience and hold a university degree. The law requires 

all radio stations to employ at least six journalists and stipulates that 40% of programme 

content be locally produced or produced by the station. There must be no more than eight 

minutes of advertising per hour of broadcasting. The law also requires that each radio 

station “contribute to the reinforcement of national policies”. It grants the Palestinian 

Authority a monopoly over religious radio and television stations. 

The law also sets the cost of a radio license and the annual tax for using the attributed 

frequency (currently 1,000 Jordanian dinars (1200 euros)).

The law, which was passed in September 2004, gives radio and television stations operating 

in the West Bank and Gaza six months to comply with its stipulations. However, the recent 

election of Hamas in January 2006, will probably affect the way Palestinian radio 

broadcasting is regulated. 

Syria

There is no published legal enactment regulating radio broadcasting in this country. 

However, the government has announced amendments to the law in force. 

                                                     

16.- The victory of Hamas in the last elections may of course lead to changes in the legislation on radio and television. 
17.- We base opur analysis on the Arabic version of the law of 14 September 2004 passed in Ramallah, cf. part 2 of this 
study, article 2. 
18.- It is the law on the promotion of foreign promotion investments that applies to applications for licences made by non-
Palestinians.



24

N o n - e x h a u s t i v e  r e v i e w

o f  r a d i o  b r o a d c a s t i n g  

Lebanon 19

It was in September 1938 that Lebanon witnessed its first regular radio broadcasts, 

with France’s inauguration of Radio Orient. This was the second radio station in the Middle 

East, after Cairo. Two years after independence, in 1943, Radio Orient became National 

Lebanese Radio, which maintained its monopoly until civil war broke out in 1975.  

This had a fatal effect on a great many newspapers, but, throughout this period, over 150 

independent stations, often religious, were set up outside of any form of legal framework. It 

was only when the conflict ended, with the 1989 Ta’if Accords, that new regulations were 

instituted. A law on radio and television broadcasting was passed in 1994. Its requirement 

for prior licensing reduced the number of existing stations. In fact, only a certain number of 

radio stations acquired legal status under the terms of this law.  

• List of licensed radio stations (August 2005)20

Category 1 radio stations  

1. Radio NBN (National Broadcasting Network), close to the Amal Shi’a movement, whose 

chairman is Head of the National Assembly. 

2. Radio Orient (Al-Mustaqbil), owned by the family of the former Prime Minister, Rafic 

Hariri.

3. Sawt Al-Shaab (Voice of the People), close to the Lebanese Communist Party. 

4. Sawt Al-Ghad (Voice of Tomorrow). 

5. Sawt Lubnan (Voice of Lebanon), close to the Lebanese army. 

6. Lubnan Al-Hur (Free Lebanon), close to the Phalangists. 

7. Radio Lebanon. 

8. Radio Al-Nour, close to Hezbollah. 

9. Sawt Al-Watan (Voice of the Country). 

10. International Society for Media Projects. 

11. Voice of Beirut and Lebanon. 

12. Radio Mont Lebanon, close to the Druze leader Walid Joumblat. 

13. Radio Al-Fajr, Sunni. 

Category 2 radio stations  

1. Al-Bashair.

2. Radio Delta. 

3. Sawn Music. 

4. Radio Scope. 

5. Fame FM. 

6. Lebanon Star. 

7. Pax FM. 

8. Radio Mont Liban. 

                                                     

19.- See the list of Lebanese radio stations, in appendices 2 and 3. 
20.- This list was provided by the Audiovisual Council in August 2005. 



25

9. Radio One. 

10. Mix FM. 

11. Light FM. 

12. France FM. 

13. Nostalgie FM. 

14. Radio Strike. 

15. Sawt Fun. 

16. MBS. 

It is obviously difficult to carry out an exhaustive review of Lebanese radio stations, because 

they are so numerous. The following may serve as a guide to their importance. 

1. Nostalgie FM 

Operating in Lebanon since February 1988 and officially launched in February 1995, 

Nostalgie Liban follows the same marketing imperatives as all the other radio in the 

Nostalgie Internationale network, to which it belongs. According to its web site, the station 

“broadcasts legendary hits in French and English. Programming is based on songs from the 

60’s, 70’s and 80’s and also includes new recordings”. Nostalgie FM covers the entire country 

with two frequencies, 88 and 87.7 MHz and claims to aim at a wide audience (from 20 – 60 

years) from all classes of society. 

www.nostalgie.com.lb

2. Radio Al-Nour 

Radio Al-Nour was launched on 19 May 1988 by Hezbollah, and calls itself “a 

Lebanese media institution” working to promote “the values, principles and concepts 

embodied in the divine messages”. It also claims to promote resistance against Israeli 

colonisation. A general interest station, Al-Nour also broadcasts drama productions. It 

employs 100 staff, including 45 journalists. Its news department comprises 60% female staff. 

The Hezbollah station only received its license in September 1999 as a category 1 radio. 

Being granted legal status gave it access to the Arab world and, in the year 2000, it became 

a member of the Arab States Broadcasting Union (ASBU), an organisation linked to the Arab 

League. This meant that it could take advantage of the training seminars held by this 

organisation, and take part in festivals and competitions across the Arab world. As a result, 

Al-Nour has won several trophies and in 2001, received the largest number of prizes in the 

Arab world. Since 2002, the station has gone digital and covers all of Lebanon, Palestine, 

certain regions of Jordan and Cyprus. In 1999, it opened a web site. Radio Al-Nour’s annual 

budget is US$800,000 - $1 million. Its resources come from donations, advertising revenue, 

and sales of its productions. Officially independent of Hezbollah, it is nevertheless directed 

by an executive committee comprising members of this party. Its correspondents cover 

Palestine (West Bank and Gaza), Turkey, Jordan, Iraq, Egypt and Iran. With the intention of 

being open to all Lebanese political leanings, Radio Al-Nour invites all parties to express 

themselves on its airwaves. It does, however, draw the line at giving airtime to Israelis. 

www.alnour.net 



26

3.  Voice of Lebanon  

Founded in 1975, this station claims to be the first commercial radio to broadcast 

across Lebanon. A general station, it broadcasts on 93.3 - 93.4 MHz FM in the Bekaa valley, 

and on 93.6 MHz in the south and north of the country. Voice of Lebanon is also relayed to 

Canada by Middle East Radio and in Australia by another station with the same name. In 

Beirut, it re-broadcasts live news in Arabic from Radio Canada International (RCI), according 

to an agreement between the two radio stations. Voice of Lebanon has also signed an 

agreement with RFI allowing it to broadcast a news programme in French. 

www.vdl.com.lb

4. Radio Van 

Music station 

www.voiceofvan.com

5. Sawt Al-Ghad (Voice of Tomorrow)  

Live music station via Internet. 

www.sawtelghad.com

6. Radio Strike  

Arabic language music station 

www.radiostrike.com

7. Radio Mont Lebanon 

www.rml.com.lb

8. Fame FM  

A music station founded in 1998 by linking two other FM stations - Magic 102, which 

was launched in 1977 and broadcasting in eastern Lebanon – and Switch FM, a leading 

Oriental dance station. Fame FM broadcasts all forms of music: R’n’B, pop, and rock. The 

station broadcasts on two frequencies, 99.9 and 99.5 MHz. It covers the entire country and 

some areas of neighbouring Syria and Israel. 

www.famefm.com

9. Radio Delta 

A music station with a small team of two producers, three presenters and some DJ’s, 

Radio Delta was the first Lebanese station to broadcast on internet. It was founded in 1982 

by its CEO, businessman, Rony Njeim, and obtained its broadcasting license in 1996. It 

broadcasts 24 hours a day across the entire country. It can also be received on the east coast 

of Cyprus, in Jordan and Syria. According to certain statistics, Radio Delta is the premier FM 

radio in terms of audience. 

www.radiodelta.com

10. Radio Scope 

www.radioscopelb.com



27

11. Radio Free Lebanon 

This generalist station was founded by Béchir Gemayel during the civil war in mid-

Summer 1978. It first broadcast in AM out of a convent in the Adra region. It later moved to 

premises just outside Beirut. Following the Ta’if Accords, Radio Free Lebanon was the first 

station to obtain a licence as a category 1 radio, in February 1996. It is managed by the Free 

Lebanon Company for Producing and Broadcasting and directed by Shawki Abou Sleiman. It 

goes out on 102.3 MHz - 102.7 MHz, from 5.40 am to 12.45 am, broadcasting news from LBC 

(Lebanese Broadcast Corporation) at 8 pm, and a newsflash every hour. 

www.rll.com.lb

12. Pax FM 

www.paxradio.com

13. Mix FM 

This music station was founded in 1996. It covers all of Lebanon, with a non-stop 

selection of music. It has also been broadcasting in Cyprus since  

2002, on 102.3 MHz.  

www.mixfm.com.lb 

14. Radio One 

Launched in 1988 this music station goes out on 105.5 MHz. 

www.radioonev5.com 

15. Sawt Al-Mousika 

Belonging to the company of the same name, this station received its broadcasting 

license in 1996. 

www.sawtelmousika.com 

16. Sawt Al-Shaab 

Close to the Lebanese Communist Party, Voice of the People started broadcasting in 

1987, and goes out on 103.7 and 104 MHz. The station claims to be open to all tendencies of 

the country’s political left and be a proponent of democracy and secularism. Sawt Al-Shaab

favours social programmes and gives airtime to civil society organisations. The station was 

one of the first to be licensed, in 1996. Its director says that his station, which was one of 

the rare non-religious stations, between 1987 - 1996, played an important role in this period 

and attracted a great many listeners. He admits that Sawt Al-Shaab has lost some of its 

audience since 1996. According to the station’s surveys, it now attracts around 200,000 

listeners daily. The station coves South Lebanon and Beirut. It employs 50 staff, 25 of them 

journalists, of whom 12 work in Lebanon and five abroad. The station has a single 

headquarters, but several transmitters. Its annual budget is estimated at US$300,000. 

Because of its narrow range, Sawt Al-Shaab attracts very little advertising. The station 

carries no religious programmes and has never received foreign financial support. 



28

• Audience 

A survey carried out by a private company, Lebanon Statistics, in August 2005 on a 

sample of 600 listeners living in Lebanon, yielded the following results, for entertainment 

and music FM stations: 

- stations broadcasting in Arabic: Sawt Al-Ghad 40,3%, Radio Delta 20,5%, Radio Strike 20%, 

Sawt Al-Mousika 12,7%; 

- foreign language stations: Nostalgie 18,7%, Radio One 8,5%, Mix FM 1%; 

- general and political news stations: Voice of Lebanon 28%, Free Voice of Lebanon 28%, 

Voice of the Orient Voix (Sawt Al-Shark) 17,3%, Sawt Al-Shaab 10,8%, Radio Monte-Carlo 

1,33%. 

• Reality of radio pluralism 

In its first report to the Minister of Information, on 12 June 2001, the Lebanese 

Audiovisual Council asked the Legislator to pass other laws and decrees so that radio and 

television could be institutionalised and better organised. 

The report raised the issue of certain religious media, which sidestep the law and broadcast 

without a license, as well as the expanding sector of telephone information. 

The report also pointed out that most category 1 and 2 stations were not adhering to the 

specifications laid down by the law: e.g. non-payment of license fees and taxes, and 

disrespect for legal obligations concerning employees (social security cover, or not sending a 

list of employees to the Audiovisual Council, etc.). 

However, the most common infringement, according to the 2001 report, is a disregard for 

the legal arrangements concerning programme schedules and the assignment of themes to 

certain times of day. The most recent Audiovisual Council report came out in September 

2005, and brings attention to programme content. Looking at coverage of the 21 June 2005 

general elections, and based on observations from 19 May 2005 au 19 June that year, the 

report found several cases where both radio and television had violated regulations. It says 

that the Lebanese political crisis, compounded by the elections, turned the media into 

religious and political tools. Current practices in this period included bias in the time 

devoted to different candidate parties, outright propaganda for the candidate that a given 

media and its owner supported, attacks on a neighbouring country (Syria), denigration of 

competing candidates, and incitement to religious hatred. 

Now, more than ever, scrutiny of the context in Lebanon shows just to what extent politics 

in that country are organised around religion, with the media being just one of the most 

instructive examples. These observations are also confirmed in a report by the committee of 

observation of the European Union. 

The crisis is, in effect, accentuating the major weakness of Lebanese radio broadcasting 

(category 1 stations), namely, its religious structure. And, with a few exceptions, Lebanese 

radio stations reproduce this structure. They are often little more than a tool in the hands of 

the main shareholder, usually a religious leader, and therefore a politician. This is why many 

are calling for the Audiovisual Council to be given more power, in order to regulate the 

media to a greater extent. 



29

The other main problem comes from the numerous commercial stations, whose main concern 

is profit, which they get from advertising. These stations are usually operated by very small 

teams of young people with no further education.  They are happy just to broadcast a hit 

parade of popular songs and society news. The advertising market is, as yet, not regulated 

by any laws.

Palestine

Palestinian radio stations in the West Bank and Gaza Strip started after the Oslo 

agreements of September 1993 and the institution of the Palestinian Authority, which rapidly 

provided itself with its own media. It founded a radio station, Voice of Palestine, a television 

channel, and, later, a satellite channel. Voice of Palestine has a staff of about 150, around 

30 of them in Gaza. 

Before this, Israel denied any Palestinian living outside Jerusalem the right to publish a 

newspaper or start a radio or television station. Those Palestinian newspapers that did exist 

were published in Jerusalem. Even the Hamas movement did not have its own paper, before 

the Palestinian Authority was set up. The peace accords signed between Israel and the PLO 

contained no mention of sovereignty over the airwaves, and so said nothing about assigning 

and controlling the use of frequencies. The radio stations that began to appear in the second 

half of the 1990s were outside the law, and forced themselves upon Israel. 

With the start of the Intifada, in September 2000, all of the independent radio stations in 

the West Bank were plunged into a serious financial crisis. According to the MAS Economic 

Monitor (2001), some official sources estimate that losses to the Palestinian economy in the 

first year of the Israeli siege at about US$5300 million, of which US$2861 million were due to 

the freezing of production, $1092 million to lost salaries of workers unable to get to their 

jobs in Israel, $263 million due to the destruction of public property. These sums are 

considerable, given a GDP of US$5083 million at 1999 levels, and a GNP of $6227 million de 

dollars. In the first year of the Intifada, the Palestinian economy therefore lost more than its 

1999 GDP, even though that year had been one of economic growth21.

The economic crisis hit Palestinian independent radio stations hard. They had to cut their 

budgets drastically, laying off staff, and sacrificing equipment and productions, while giving 

ever more air time to adverts and hit records. The precarious working conditions in these 

radio stations led to high staff turnover, which, in turn, affected programme quality and 

caused valuable professional experience to be lost. 

While some radio stations went so far as to devote between 50 and 60% of their daily 

schedule to music and advertising, others simply chose to axe their news service, for lack of 

funds. Others reduced their news broadcasts to a strict minimum: two minutes of news, five 

or six seconds for each subject, twice a day. Needless to say, these stations no longer have 

the means to send out teams of reporters to gather news or carry out interviews. They can 

no longer hold debates, or offer their listeners a diverse and plural range of programmes. 

Radio stations like Marah in Hebron, and Radio Isis in Bethlehem, have reduced their daily 

news to very short flashes, with improvised, continuous coverage every now and then of 

what is seen as an important event, after mustering whatever resources they can find. And 

                                                     

21.- Cf. “Confluences Méditerranée”. 



30

                                                     

this often lays the station open to amateurish mistakes of unreliable reporting (e.g. 

information that is not checked, consulting just one source) and broadcasting conditions (a 

rigid format that is not adapted to the medium). 

Radio Hebron and Bethlehem 2000 are the only two stations to succeed in maintaining two 

news bulletins a day with pre-recorded reporting and interviews.  

Needless to say, with such limited resources – a lack of correspondents, the high cost of 

subscriptions to wire services and newspapers, etc. - it is hard for them to gain access to 

information. To manage, some stations have opted to work together in networks, 

establishing links and exchanges, even covering certain events by pooling resources22. They 

have also established direct connections with some of the major media, telephoning press 

agency correspondents and journalists from the Arab satellite channels.  

The Intifada and the worsening of the conflict with Israeli have squeezed out the treatment 

of economic and social issues, both nationally and locally. Focussing on the conflict is often 

seen as “in the national interest”, which means avoiding internal tensions in the “House of 

Palestine” (Al-Bayt Al-Filistini) and controversial issues.

An excess of international NGOs working in Palestine, especially after the Oslo agreement 

and the establishment of the Palestinian Authority, gave several local radio stations an 

opportunity to receive financial support and training, which had mostly come to a halt since 

the Intifada. Meanwhile, the liveliness of the Palestinian people allowed links to be formed 

between certain radio stations and militant networks. 

In the West Bank and Gaza, radio stations suffer from two major problems: a lack of 

qualified personnel and financial difficulties. Those that dare to challenge the official 

Palestinian Authority line run the risk of being shut down. Some stations have even been 

threatened by armed Palestinian groups.  

Even so, the main obstacle to development of these radio stations seems to be Israel. 

Alongside the generally catastrophic economy and its direct implications for their financial 

viability, Israeli restrictions on freedom of movement put radio stations under constraints 

that are very hard to overcome. As a recent Amnesty International report put it, no 

Palestinian living in the Occupied Territories has escaped the consequences of Israeli army 

restrictions on their freedom of movement. The repercussions of these measures, which 

have become increasingly severe over the past three years - on the right to work, and a 

decent standard of living, etc - says the report, have been catastrophic.

Meanwhile, some Jewish colonies, according to Palestinian witnesses, have been jamming 

local Palestinian broadcasts. This was the case for Ajyal al-Janoub radio (Generation of the 

South) in Hebron, which had to change frequency.  

• Independent radio stations in the West Bank23

There are 17 independent radio stations in the West Bank, with legal, temporary 

authorisation, but this figure is constantly changing24.

22.- we will come back to this experiment. 
23.- This summary draws widely on research by Bassem Romi for the Palestinian website Amin, entitled: “Palestinian 
Private Radio stations”. 
24.- This figure was provided by a representative of the Amin site. 



31

                                                     

1. Radio Amwaj (Waves) 

Broadcasting on 91.5 MHz, Amwaj is a generalist station, launched in June 1995. Up 

until 2002, Amwaj was the foremost Palestinian radio station in the West Bank. The Israeli 

invasion of Ramallah, at the end of June that year, was catastrophic. Because of the 

station’s strategic location, near to Muqata, the Palestinian Authority headquarters, the 

Israeli army entered the radio station’s offices, forced the personnel to leave and turned it 

into a military control centre, causing very extensive damage. Israel left the premises a year 

later, but Amwaj had lost 90% of its equipment. Today, the station is operating with a 

minimum of equipment and staff. 

The station relies on advertising for funding, and belongs to a group of Palestinian 

businessmen. It covers Ramallah, Jerusalem, part of Nablus and coastal regions to the West. 

The station has a 2000-watt Meta system, a recording studio and three departments – 

technical, programming and administration. Amwaj employs a staff of 18, including its 

director Sa’ad Arori, seven presenters and one producer. Because of its financial problems, 

the station has temporarily suspended its news service, but continues to offer its listeners a 

varied programme covering several aspects of Palestinian society. The most important daily 

broadcast is Amwaj As-Sabah (Morning Waves), which goes out from 7 am to 8.30 am. It 

starts with a review of the Palestinian press and then covers a national political or social 

issue, interviewing Palestinian public figures. It rounds up with a diary of social events that 

day in Ramallah. The other daily broadcast is a review of the Israeli daily papers, with 

comments by Arab and Palestinian thinkers. The station also broadcasts co-productions with 

Palestinian civil society organisations and international NGOs. Since 2005, Amwaj has been 

broadcasting short information briefs from Palestinian women’s organisations on work and 

health issues.  

2. Radio Ajyal (Radio Generations) 

Ajyal goes out on 103.4 MHz and belongs to a wealthy Palestinian businessman, Deeb 

Bakri, who also owns Angham (a music radio for young people, launched in 2001 and going 

out on 92.3 MHz) as well as Ajyal al-Janoub, broadcasting on 107.1 MHz. Radio Ajyal, which 

is seen as the most important station in the West Bank, was able to recruit a team of 

experienced professionals as soon as it started. With its 10 kW transmitter, and financed 

from advertising revenue, Ajyal covers all of the Occupied Territories, part of the North of 

Jordan and the north of Egypt. The station’s management says it has excellent relations with 

the Palestinian Authority, but also says it has come under pressure from armed factions. 

Ajyal has seven departments (administration, marketing, finances, programming, editing, 

technical and maintenance), and employs 32 full-time, and 7 part-time staff 25.

Ajyal is a generalist station, broadcasting news bulletins, a variety of other programmes and 

music. News flashes are broadcast on the hour, from 8.00 a.m. to 10 p.m., cover 

Palestinian, Arab and International news and last a maximum of 5 minutes. The station uses 

Internet to gather news, has subscriptions to Reuters and Wafa (the official Palestinian 

agency), and to the Al-Jazeera satellite channel. During the Ramallah events, Ajyal regularly 

sent in a correspondent. Using a video camera phone, the radio was able to file live reports. 

Some journalists work for Ajyal as well as the official station, Voice of Palestine (Sawt 

Filistin), which allows the station to benefit from their skills and access to news information. 

This has drawbacks regarding the station ‘s editorial independence vis-a-vis the Palestinian 

Authority.  

25.- Interview with Walid Nassar, director of the station, a graduate of Bir Zeit University, Ramallah, May 2005. 



32

                                                     

3. Radio Bethlehem 2000 

A generalist station broadcasting out of Bethlehem on 96.4 MHz and via an internet 

site. It is owned by Yousef Shomali and covers Bethlehem, Hebron and Jerusalem. The 

station has six computers and is organised into four departments: technical, commercial, 

programming and administration. It has a staff of 16, nine of them part-time. Some 

employees followed a technical training course in the year 2000 (on mixing, direction, sound 

engineering, interview techniques, and marketing) held by a Catholic institute. Radio 

Bethlehem 2000 broadcasts news, cultural and scientific programmes, entertainment, and 

music. News bulletins are broadcast every hour and cover national and international current 

affairs. The station also broadcasts its own review of daily papers between 9.00 a.m. and 

9.30 a.m., using Palestinian and sometimes Israeli and Arab newspapers. From 1 p.m. to 1.30 

p.m. the station broadcasts a news programme on the day’s main events, with reports and 

interviews with Palestinian Authority officials. The station also broadcasts a daily news flash 

in English. Radio Bethlehem gathers information for its news from satellite channels and 

internet sites, as well as a network of journalists and reporters working for other media who 

accept to collaborate. The station suffers from a lack of social programmes and the heads of 

the station recognise that staff need more training. Because of the economic crisis in the 

West Bank, Radio Bethlehem 2000 has lost part of its advertising revenue. This station does 

not work with Palestinian civil society NGOs. 

4. Radio Isis 

This station was launched in September 2003, broadcasting in Bethlehem on 87.5 

MHz and has a website (www.radioisis.net). Its owner is Georges Misleh, and revenue comes 

mainly from advertising. Radio Isis uses a 1200-watt transmitter for Bethlehem and 300 watts 

for Hebron, and also covers Jerusalem, Ramallah and Jericho. It has a staff of 16 persons, 

including the director and five 5 presenters. However, none of the employees has any real 

training in journalism26. In the beginning, the station only broadcast general interest 

programmes and music, but has recently introduced three news bulletins into its schedule – 

at 10.00 a.m., noon and 3.00 p.m. via the satellite network. Radio Isis produces programmes 

on social, political and cultural issues, including a weekly news panorama, based on a 

selection of the week’s events. A panel of guests is invited to comment on these events 

either in the studio or by telephone, while listeners can also phone in. Another weekly 

programme, called “People and NGOs”, is devoted to the local activities of Palestinian civil 

society organisations. Its format includes interviews with militants from these organisations 

and telephone calls from the public. Radio Isis also produces a cultural programme devoted 

to young artists, and a twice-daily news programme broadcast in the morning and evening, 

that looks at national events and includes a review of the Palestinian and foreign press, 

reports, political analysis and interviews with representatives of the Palestinian Authority. 

Radio Isis also produces programmes on national folk culture, with patriotic songs. An acute 

financial crisis nevertheless undermines the station’s operation, while the lack of 

professional experience of its staff impairs programme quality. 

5. Radio Hebron 

This was the West Bank’s first radio station, broadcasting out of Ras el-Jora on the 

outskirts of Hebron, on 90.6 MHz FM. Started in 1996, it is owned by Amjad Shawer, and 

claims to have a moderate and independent editorial policy. With a 200-watt transmitter, it 

broadcasts with a range of 25 km, covering the district of Hebron, the Negev desert, 

26.- the station’s director has a degree in media production. 



33

southern Gaza, the Bethlehem region and the Dead Sea. Radio Hebron is funded mainly from 

advertising revenue. It has two studios and an administration office. It employs a staff of 20, 

including three reporters based, respectively, in Gaza, northern West Bank and Ramallah. 

Several members of the team attended a training course organised by the Media centre of 

the University of Bir Zeit. Radio Hebron produces social, political, cultural programmes, and 

entertainment. Three news flashes are broadcast daily at 6.30 a.m., 8.00 a.m. and 12.30 

p.m. Twice a day, at 2.00 p.m. and 9.00 p.m., the station connects to Al-Jazeera and 

retransmits its news bulletins. Its most popular weekly programme is “Dababees”, which 

deals with social issues in Hebron and the entire West Bank, and where guest speakers and 

listeners are invited to take part. The station’s other star show is “Chat with Hebron FM”, 

which tackles a political or social issue once a week, with an invited guest and audience 

phone-in. The station also broadcasts co-productions with international NGOs, like Save the 

Children, Médecins Sans Frontières and Human Land Organisation. There is a quiz 

competition sponsored by advertisers, where listeners answer questions on history, 

geography and culture. Like the other local radio stations in the West Bank, Radio Hebron 

suffers from poorly trained staff and serious financial difficulties that make it difficult to 

cover running costs like electricity and rent.  

6. Radio Marah 

Radio Marah broadcasts on 110.6 MHz FM out of Nimra, in Hebron, and belongs to 

Fawzi Dah’a. With its 1000-watt transmitter, the station covers a 50 km radius area, that 

includes the district of Hebron, part of the Negev desert, Bethlehem to the north, the Dead 

Sea region and the west coast. Its resources come mostly from advertising. Its premises 

comprise a main studio, director’s office, and the administrator’s office. The station has two 

departments - programming and technical - and four computers. The main studio equipment 

includes a mixing desk and computer. The station employs a staff of 13, including the 

director and seven presenters. It does not have a news service, but intends to create one 

early in 2006. Even so, its news flashes and live broadcasts enable listeners to follow the 

hottest events on the Occupied Territories. Using telephone interviews with political figures 

and journalists in the field, it is able to cover incursions by the Israeli army, its targeted 

assassinations of militants and other exactions. The station regularly produces political, 

cultural and social programmes. Its best-known is the weekly “Hadith al-Madina” (Voice of 

the City), which tackles political issues (e.g. local Palestinian election issues) and social 

issues (e.g. health, access to treatment). “Talit el-Sabah” is a programme on local political 

issues that goes out daily from 9.30 a.m. to 11.00 a.m. There is a daily review of the 

Palestinian, Arab and foreign press from 7.30 a.m. to 9.00 a.m. the station also co-produces 

programmes with local NGOs such as the Hebron French Society. This programme deals with

issues such as women’s rights, violence towards children, etc. Like the other stations, most 

of the daily programming is taken up with music and entertainment. Some staff took part in 

training programmes organised by the Hebron French Society in co-operation with Radio 

France Bleue, but they were not felt to be very useful, as the trainers did not speak Arabic. 

Radio Marah, then, is much like the rest of Palestine’s stations, in that its staff suffer from a 

lack of training in programme-making techniques, production skills and journalistic writing. 

Its financial crisis echoes that of the West Bank as a whole. 

7. Al-Horiyya-Hebron 

Broadcasting from Ras el-Jora in Hebron, this station was launched in January 2001 

by its owner, Ayman Qawasmi, a Palestinian preventative security officer. The station goes 

out on 92.7 MHz FM, using a 1000-watt transmitter that covers a 45 km radius, including the 

district of Hebron, the entire Negev desert, Gaza, the Dead Sea region, Bethlehem, and, 



34

from time to time, the south of the city of Jerusalem. The premises have four offices 

including two studios. The main studio has two microphones. There is a staff of 21, including 

the director. A generalist station, Al-Horiyya-Hebron Radio broadcasts news, political, social, 

and cultural programmes, and music. It puts out two news bulletins a day, at noon and 6 

p.m., put together and presented by the same person. It also offers listeners live coverage 

of important local events, with a special focus on the Intifada. For its news programmes, the 

station mostly uses Internet and Al-Jazeera. For national news, the station is in contact with 

an informal network of journalists. It also produces three other programmes, namely: 

- ”Sonna al-Qarar” (the Decision-makers), a talk show that goes out twice a week, dealing 

with social issues, such as child marriages and unemployment, etc; 

- ”Sada el-Athir” is a talk show addressing women’s and children’s rights issues and 

democracy; 

- ”Man el-Masoul” (Who is responsible?) is another talk show, where representatives of the 

Palestinian Authority are invited to respond to citizens’ everyday questions and problems. 

Given its very limited resources, self-produced programmes only make up about 10 - 15% of 

the station’s daily output. The remaining 85% is advertising and music.  

Like other independent Palestinian radio stations, Al-Horiyya-Hebron’s equipment was 

completely destroyed by the Israeli army in November 2002. Also, the economic plight of the 

Occupied Territories and the lack of advertisers have a profound effect on the station’s 

performance. The staff are aware of their failings and are willing to undergo training. 

8. Al-Nawras 

This Hebron-based station was launched in late 2003, is owned by Bilal Khalid 

Doufash, and goes out on 93.7 MHz FM. Its 1000-watt transmitter covers a 40 km range, 

reaching Hebron and the northern region of Bethlehem. It derives all of its income from 

advertising. The station has three offices, including a studio used for both live and re-

recorded programmes. It employs a staff of 12, including the director. With its very basic 

facilities, Al-Nawras puts out a news bulletin once a day at 8.30 a.m. and connects to Al-

Jazeera to retransmit its 3 p.m. television news programme. Like other Palestinian 

independent radio stations, Al-Nawras has forged informal links with a network of journalists 

and reporters across the West Bank, enabling it to gather verified information. Because of its 

very limited means, Al-Nawras mostly broadcasts entertainment programmes sponsored by 

private enterprises, such as restaurants and shopping centres.  

The station broadcasts only three programmes: 

- a news programme and review of the press, every day from 8.30 – 9.30 a.m., which starts 

with a short news flash on the Intifada and Israeli army movements, the rest of the time 

being devoted to a press review concentrating on the Palestinian dailies; 

- a weekly health programme where a doctor answers listeners’ and the presenter’s 

questions;

- a weekly talk show addressing social interest subjects such as unemployment and 

education. 

Al-Nawras has no experience of co-production with local or international NGOs.  

9. Radio Tariq Al-Mahabbeh (TMFM, Voice of Love) 

This station was launched in 1996, is owned by Amar Abdlul Hadi, and broadcasts 

from Nablus on 97.7 MHz. Its income comes entirely from advertising. TMFM covers the 

entire northern region of Nablus, Janin, Tulkarm and Qalqilyah. It has three studios and 11 

computers. It employs a staff of 19, including a news director. The news department is run 

by a staff of four. The station broadcasts three news bulletins a day at 11.00 a.m., midday 

and 1.00 p.m. At 2.00 p.m., the station connects to Al-Jazeera and retransmits its news 



35

                                                     

bulletin. The station intends to develop its own daily news programme. It has hosted a group 

of 20 students from the department of journalism of the Al-Najah University in Nablus, for a 

3-month internship. These students were used to carry out field reporting, gathering news, 

filing live reports and writing scripts.  

TMFM produces three kinds of programme: 

-  talk shows like the one broadcast daily from 7.30 – 9.30 a.m., which includes a news 

section, a review of the papers, music, and news of prisoners in Israeli jails; 

-  light entertainment; 

-  historical programmes. 

In the past, the station co-produced programmes with Palestinian civil society organisations, 

looking at women’s issues, democracy, etc. 

Since the start of the Intifada, the station has concentrated on covering arrests and attacks 

by the Israeli army, thus avoiding covering controversial social issues. 

10. Radio Nablus FM 

This generalist station broadcasts from Nablus in the West Bank. It was launched at 

the start of 2002, and belongs to a group of friends. Its 500-watt transmitter covers the 

towns of Nablus and Tulkarm. Nablus FM is financed by advertising revenue, has two 

computers and employs a staff of eight, including five presenters. The station broadcasts 

news bulletins every two hours, devoting particular attention to local issues and the 

Intifada. Like other Palestinian radio stations, Nablus FM gathers news from a network of 

volunteer journalists. The head of news is an 18-year-old woman without university 

education. She is responsible for putting together the news bulletins as well as presenting 

them. In other words, the station suffers from a lack of means and poorly trained staff.  

The station produces only two programmes a day, in the morning: 

-  a review of the papers, based on local dailies, which goes out from 7.30 a.m. -  9.00 a.m.  

- a magazine comprising news, health, social and cultural issues, as well as advertising, 

which goes out from 9.00 – 11.00 a.m. 

Nablus FM has been widely affected by the disastrous economic context of the Occupied 

Territories since the start of the Intifada. The radio originally wanted to involve professional 

journalists, but was soon obliged to lower its ambitions. In the past, this local radio co-

produced programmes on issues concerning women’s rights and democracy, in collaboration 

with local NGOs. Some of its programmes attracted the wrath of the Palestinian Authority’s 

security services and has been closed down several times. 

• Radio stations in Gaza27

Independent Palestinian radio stations are a new phenomenon in Gaza. Before 1994, 

the only stations that could be received were likely to be Israeli. Now there are a dozen 

independent radio stations in the Gaza strip, most linked to Palestinian political 

organisations. They are all in a state of great precariousness. The most significant are: Sawt 

Al-Umal, close to the Palestinian Workers Union; Sawt Al-Shabab, close to Fatah; Radio Al-

Horiya, also close de Fatah; Sawt Al-Quds, close to the Islamic Jihad; Sawt Al-Aqsa, close to 

Hamas; Sawt Al-Iman, close to the Salafists; Radio Alwan, close to the Palestinian Authority, 

and directed by Jabr Washah, a former officer in the Palestinian security services; Sawt 

Gaza, also close to the Palestinian Authority and directed by Kussai al-Aji, son of a retired 

officer of the Palestinian security services; and Al-Manar, an independent station. 

27.- During our mission to Palestine in May 2005, we succeeded, with great difficulty, in obtaining Israeli army 
autorisation to enter Gaza, but the extreme tension there seriously hampered our inquiries. Most of the radio stations 
refused to meet us, given the extremely tense security situation.



36

1. Al-Manar28

Al-Manar was launched in 2003 and is owned by Talal Abu Rahma, the France 2 and 

CNN Gaza correspondent, renowned  for filming the murder of young Mohammed Al-Durra at 

the start of the Intifada. The station is not authorised, but is tolerated. As the Palestinian 

Authority does not have sovereignty over the airwaves in the Gaza strip, Al-Manar has 

pirated its frequency, like other radio stations. The main income comes from advertising. It 

employs 14 - 21 staff, both freelancers and full-time. It broadcasts 21 hours a day. Al-Manar 

relies on two correspondents, the first based in the West Bank and the second in Egypt. 

There is a news broadcast every hour and other productions are varied. Al-Manar broadcasts 

music, plays, light entertainment (games, society gossip, etc.), a review of the Arab and 

foreign press, a women’s programme and a talk show on political and social issues. 

2. Radio al-Shabab 

Founded in February 2002, this station set out to cover the Intifada, after the 

destruction, a month earlier, of the studios of the official radio station, Voice of Palestine. 

According to its director, Al-Shabab, the station is equipped with a 7.5 kW transmitter and 

has had a license from the Palestinian Authority since it started broadcasting, as well as an 

authorisation from the State of Israel. A generalist station, Al-Shabab goes out on 104.5 MHz 

and broadcasts around the clock. Its director does not have a higher education diploma and 

was previously employed by an Israeli television company. Al-Shabab is close to Fatah, the 

main Palestinian political organisation, and is twinned with a Qatar-based station. It has 

three studios, for training, editing and live broadcasts. 

In September 2005, 11 Palestinian radio stations received official recognition, including 

Kalkilya, TMFM (Voice of Love), Ajyal, Angham and Radio Isis in the West Bank, as well as Al-

Manar and Al-Huriyya in Gaza. 

• Foreign  radio stations

USA-backed Sawa is the most important foreign station and seems to be most 

listened to. It has been broadcasting across all of Palestine since 2002 from the Voice of 

America studios in Amman. Sawa goes out on 98.1MHz in the West Bank and 94.2 MHz in 

Bethlehem and Ramallah.  

Jordan

The first licence given to a privately owned radio station in Jordan was on 16 

November 2003. In October 2005, the Audiovisual Commission awarded a further 14 licences. 

Five radio stations are currently being set up, while eight licensed stations have started 

broadcasting. These are: 

- Mood FM, which belongs to an advertising company called Al-Nawaris, owned by Hussin 

Khithr. It goes out on 92.0 MHz and covers greater Amman; 

- Play FM, belongs to a company called Al-Haditha lili’lam, owned by Ramzi Halabi. It goes 

out on 99.2 MHz and covers greater Amman; 

- Mazaj FM, belongs to a company called Al-Shabaka Al-Arabiyya lili’lâm (Arab Information 

Network), owned by businessman Tarik Abou Al-Ghad. The station goes out on 95.3 MHz and 

covers the Greater Amman region; 

                                                     

28.- Interview with Talal Abu Rahmi, Gaza, May 2005. 



37

                                                     

- Radio Beat. Mood FM, it belongs to a company called Al-Nawaris, owned by businessman, 

Hussin Khithr. It goes out on 102.4 MHz and covers Greater Amman; 

- Ahlan FM, belongs to a company called Al-Diqa lil Bath al-Itha’i (Precision for Radio 

Broadcasting), owned by Ali Janik. It goes out on 97.1 MHz and covers Amman; 

- Sawt Al-Ghad. This is a Lebanese station that belongs to a company registered in Jordan, 

called Al-Urdun al-dawliyya lil Bath al-itha’i (Jordan International for Radio Broadcasting), 

owned by Lebanese businessman Mutassim Abbabina. The station goes out on 99.3 MHz and 

covers the Greater Amman region; 

- Radio Rottana, belongs to the mother company Rottana, a well-known broadcasting 

company that manages several satellite channels owned by rich Saudis. This Jordanian 

station is registered in the name of a company called Al-Kawn lil- bath al-Ithai wal tilfisyuni

(the Universe for Radio and Television broadcasting) and belongs to businessmen Muhanid 

Khalifa and Zayd Jumua. The station goes out on 99.9 MHz and covers Greater Amman; 

- Sawt al-Mujtam al-Mahali (Voice of Local Society) is the only local radio dedicated to civil 

society (formerly Amman.net). It is registered in the name of David Kuttab (a company) and 

belongs to a Palestinian intellectual, Dawood Kuttab. The station goes out on 96.4 MHz and 

covers Greater Amman. 

• The Amman.net experiment 

Amman.net got started by making use of a loophole in Jordanian law, which had 

made no provision for broadcasting over internet. The project was launched in October 2000 

by Palestinian journalist Dawood Kuttab, with support from UNESCO, and was conceived as 

the first step in building an internet site. In December 2001, Amman.net was registered as 

an on-line radio station, with a number of journalists as its executive committee. 

Amman.net gave priority to local news about Amman. Meanwhile, regional, Arab and foreign 

news was broadcast if it had repercussions for Jordan’s capital city. Amman.net hoped to 

attract young listeners and to become an independent station to civil society. The station 

broadcast news bulletins and reports. It also put out cultural, social and political 

programmes. Up until October 2005, Amman.net was broadcast on the Web, as well as by 

satellite via Nilesat, from 5 p.m. – 7 p.m. on 11881 MHz. The station looked at Parliamentary 

life in Jordan, with its programme ‘Looking at Parliament’, covering the work and 

discussions of the House. It also launched an educational programme on civil and political 

rights, supported by the European Union. The station offered its listeners a weekly review of 

the press based on papers published in Jordan, Palestine and the Lebanon, as well as a 

national tourism service (www.ammantoday.com). In 2005, Amman.net had obtained a 

licence for political broadcasting and had started to broadcast in Palestine on 2 October. 

Amman.net ceased to exist.  

Other local radio stations are being set up, notably: 

- Al-Hayatt FM. An independent station, close to Jordanian Islamists, but which wants to 

remain apolitical. Its priority is to look at education about Islam and the family. It goes out 

in Arabic and relies on advertising revenue. 

- Radio Ma’an29. This station was launched by the University of Ma’an, together with the 

British Council and al-Hussein University. It is run by students, and hopes to become a local 

radio for young people. It has already obtained a license and will start broadcasting early in 

2006. 

- Sawt Karak30. This local radio station was started by the Forum of Popular Forces (a 

coalition of civil society NGOs). It has already obtained a licence and expects to start 

29.- The constituency of Ma’an has 110,000 inhabitants, or 1.9% of the Jordanian population. 
30.- The constituency of Karak has 211,000 habitants, or 3.9% of the total  population of the country. 



38

broadcasting early in 2006. The station’s priority is to improve cultural life and tourism in 

the Karak region. The station has been exonerated from paying the license tax. 

The privatisation of radio broadcasting in Jordan has, with a few exceptions, been of most 

benefit to music stations and their sponsors, rich businessmen close to the Palace, who 

control a major part of the advertising market. This is especially the case for Fun FM, owned 

by Zayd Jumua (the husband of Princess Aïcha, the King’s sister, and owner of Al-Kawn llil 

bath al-ithai wal talfazi). Fun FM was launched in 2004 and is considered to be the most 

popular station. Some of its shareholders are members of the royal family, but no-one, of 

course, thinks that its news department is directed by the army information service. Zayd 

Jumua is also shareholder or owner of the society magazine Layalina (Our Nights), the 

newspaper, Al-Ghad (Tomorrow), and the magazines Go and Hello. 

The exorbitant tax imposed by the law and the lack of any state support for local radio 

encourages entertainment radio and television stations, which is tantamount to political 

selection on monetary criteria. In total, eight music radio stations have been launched or are 

in the process of setting up.  

• Foreign radio stations

As well as receiving the independent stations, Jordanians can also pick up the US 

station, Sawa, which covers Amman and the West Bank on 98.1 MHz and north Jordan on 

107.1 MHz; the BBC, which covers Amman on 103.1 MHz and 417 AM; and Radio Monte-Carlo, 

which covers Amman on 97.4 MHz and Ajlun on 106.2 MHz. 

• The official radio station 

Jordanian Radio and Television has three stations broadcasting on AM and FM. In 

1994 the public radio channel launched an FM station broadcasting 24/7 to Amman on 105.6 

MHz, 99 MHz and 103.8 MHz. It broadcasts news flashes every half-hour and music from 8 

p.m. to 7 a.m. A Jordanian Radio French service started on 27 November 1992 with two 

hours of programmes. It currently broadcasts 13 hours a day in two blocks – music DJ's in the 

morning (7 a.m. – 11 a.m.) and evening (4 p.m. – 8 p.m.) and another block of programmes 

and music from 11 a.m. to 4 p.m. It produces three news three bulletins, going out at 7.30 

a.m., 1 p.m. and 6.30 p.m., on top of the half-hourly news flashes. 

Egypt

Egyptian radio broadcasting comprises 70 radio stations in eight national networks, 

making it the most developed in the Arab region. The stations broadcast on FM, AM and 

shortwave. The national radio stations broadcast over 300 hours of programmes a day. Since 

2003, Egypt has had two privately owned radio stations: Nugum FM (Stars) and Nile Radio 1. 

The first radio station in the Arab world opened in Egypt. It was set up by the British 

authorities under the reign of King Farouk, in 1926, and run by a private commercial 

company. This led to several stations (including Egyptian Kingdom Radio, Radio Misr al 

Malakeya, Radio Sabo, and Radio al Amir Farouk) to start broadcasting on Egyptian soil. In 

1932, King Farouk’s Minister of Information decided to pass a new law to organise radio 

broadcasting, in an attempt to deal with the rising scale of protest against the British 

occupation. He declared all existing stations illegal. The same year a contract was signed 

with a British company to run a new Egyptian radio station. It was officially launched on 31 



39

                                                     

May 1934. Egyptian Radio was to be a pioneer in the Arab world. The contract with the 

British company was renewed in 1943.  

But because of mounting Egyptian resistance and diminishing British influence in the Arab 

world after the Second World War, the contract with the British company was suspended in 

1947 and the station became 100% Egyptian. 

Egyptian Radio entered its golden age after the 1952 revolution. The new leadership thought 

it could be used to boost national identity and public awareness, modernise morals and 

combat the most outdated customs. President Nasser decided to assign the radio station a 

significant budget, and it became a political instrument, influencing the spread of its 

policies and defending national independence movements in the Arab world and Africa. 

Radio stations broadcasting in several foreign languages were set up, to compete with the 

foreign service stations of colonial or imperial powers, such as France, Great Britain and the 

United States.

When Sadat came to power in 1970, the media became relatively more open. The 

‘Corrective Revolution’ (Thawret Al-Tashih) started in 1971 as a means to distance or 

neutralise the Nasser old guard, spreading to editors of the state press. But the main change 

in the media came from shifts in censorship rules and the authorisation given to opposition 

parties to publish their own newspapers.  It also opened the way for private investment in 

the media a few years later with the arrival to power of Mubarak.  

During the Sadat era, but even more so under Mubarak, self-censorship replaced censorship 

as the way to regulate the media. But radio was inured against change and remained under 

the exclusive control of the ruling elite.  

In an effort to muster support from other Arab states, especially investors from the Gulf 

States, and to prepare the Egyptian public for the signature of peace agreements with Israel 

in 1979, Sadat gave a new direction to radio Sawt Al-Arab (Voice of the Arabs). As part of the 

same impetus, he founded a new station in 1975, called Al-Shabab wal Reyada (Youth and 

Sport) to symbolise the new era. He also set up a new ministry with the same name, as well 

as a secretariat for youth. 

Today radio is the second most popular media after television, with 18 million radio sets in 

the country31.

In 1981, Egyptian national radio had seven services: the most prominent was Al-Barnameg Al-

Am (general programme network), Sawt Al-Arab (Voice of Arabs), Al-Shabaka Al-Thakafiya 

(cultural network), Al-Shabaka Al-Tigariyya (commercial network), Al-Qur’an (Koranic 

network), Al-Mahaliyyat (local radio network), and Al-Mowagahat, (foreign service network). 

The local radio network is made up of 11 radio services covering different departments in 

the country. This network includes a station in Alexandria that was launched in 1954, a 

station in the centre of the Delta which has been broadcasting since 1982, an Upper Egypt 

station broadcasting since 1983, a station for the Northern Sinai launched in 1984, and one 

for Southern Sinai started in 1985. The latter two stations were set up for tourism. A station 

in the Wadi El Gedid valley started in 1990, as well as an educational station. The foreign 

service network was founded in 1953 and comprised 45 stations broadcasting in 35 

languages.

31.- Doaa Mohamed Zaki Darwish “History and Development of the Egyptian Radio (a case study)”, PhD thesis, July 
2003, American University, Cairo, p. 23 



40

                                                     

Under President Mubarak, television became trans-national, with the introduction of 

satellite channels, while Egypt launched its own satellite, Nilesat, in April 1998. Several 

other projects also helped bring about change in Egypt’s media, like the vast “Media 

Production City” complex 30 km outside of Cairo, with several production studios and, since 

2003, the first Egyptian independent radio station. When Egypt signed the Gatt agreements, 

it gave a strong push to privatisation efforts. This had effects on the media sector, as seen 

by the licenses awarded to private channels and, in 2003, to FM radio stations, like Nugum 

FM and Nile Radio1. 

Official figures on the nine state radio stations show that, between 1 July 2000 and 30 June 

2001, news made up 0.6% of general programming, political programmes 9.1%, religious 

programmes 15%, entertainment programmes 33.2% and educational programmes 1.2%. 

Religious programmes are more important on local stations. Up until the late 1990s, political 

programmes were scrutinised by a special unit in the Information department before being 

broadcast32. The influence of satellite channels on all of Egypt’s radio and television media 

should not be overlooked. During the war against Iraq, all the country’s radio stations 

changed their programme schedules to cover the event and adopted an editorial line hostile 

to the war. Even the music station followed the rule, broadcasting patriotic songs.

Altogether, the nine radio stations broadcast a total of 11,803 hours in 2000-2001. 

• The Ministry responsible 

From the time Egyptian Radio started, up until 1939, it came under the Ministry of 

Communication. This responsibility was then transferred to the Ministry of Social Affairs, 

then the Ministry of the Interior, from 1942 to the end of the Second World War. In 1947, the 

radio was given a new status by decree, as an independent organisation under the Ministry of 

Social Affairs. In November 1952, responsibility passed to the newly created Ministry of 

Planning. In 1958 it was declared an independent public body under a new name – United 

Arab Republic Radio. In 1971, Egypt’s radio and television were merged into a single 

institution, which became the Egyptian Radio and Television Union (ERTU). A satellite 

channel section was added later, in the late 1990s. 

Since 1972, Egyptian radio has been slightly subsidised by a license fee, paid as part of the 

domestic electricity bill, as well as government grants. Advertising was only introduced 

recently.

• Independent radio stations33

The government recently authorised two independent stations, each employing eight 

people: Nugum FM (100.6 MHz), an Arabic language music station, and Nile FM (104.2 MHz), 

a music station in English, both with premises in the “Media Production City” complex. 

Both stations belong to the Good News group, which manages several newspapers, including 

Al-Alam Al-Youm (The World Today), Nahdhat Misr (The Renaissance of Egypt), Adam 

magazine, and Kul Al-Nass (Everyone). Its main shareholder is Immad Adib, former star 

32.- Idem, p. 29. 
33.- See the list of Egyptian radio stations in appendix 4. 



41

journalist for the Saudi network, Orbit. Some say he is just a front-man for the son of Safwat 

Al-Sharif, Minister of Information, and current president of the Shura Council (upper house of 

parliament). According to the management of Good News, this experiment has been a great 

success. The annual turnover of Nugum FM, which has been on the air since 2003, is officially 

25 million Egyptian pounds (3.6 million euros), while the two radio stations bring in a total of 

11 million Egyptian pounds (1.6 million euros). 

Syria

Radio broadcasting in Syria is very poorly developed, even if, as in other Arab 

countries, it has been making progress. Since 2002, some independent music and commercial 

FM stations have started to appear. In 2003, the first two independent radio stations were 

authorised, Al-Madina (the City) and Al-Arabiya (Arabic), but they are not allowed to 

broadcast news. 

At the end of September 2005, the then Syrian Prime Minister, Naji Otari, authorised a 

further four independent commercial radio stations: Syria Al-Ghad (run by a company called 

Sawt Al-Ghad), Style FM, Melody FM and Farah FM. And, at the same time, in early December 

2005, a privately owned television station, Al-Sham, started broadcasting, while, according 

to official sources, another nine television stations are being authorised34.

Meanwhile, the Syrian state owns three stations: Syrian Arab Republic Radio, Radio 

Damascus and Radio al-Shabab (an FM music station).  

But this sudden move to open up radio and TV broadcasting seems to be more of a response 

to pressure from the USA. 

                                                     

34.- Cf. Al-Quds Al-Arabi, 7 December 2005, London. 



42

C o n c l u s i o n

Since the mid-1990s, in both Palestine and Lebanon, independent radio stations have 

been starting to broadcast, forcing the authorities to adapt. Meanwhile, foreign economies 

liberalising their markets have been putting pressure on other countries to follow their 

example. But Arab radio stations are only gradually, and sometimes timidly, moving away 

from State domination. The reorganisation of radio broadcasting in the five Arab countries 

we have looked at is a slow, unequal, up-and-down and unfinished process. It is unfinished in 

that some states (Egypt and Syria), still have not published the conditions for awarding 

broadcasting licenses, even though some independent stations have received authorisation. 

The beneficiary stations thus have no real legal status, but are private businesses 

broadcasting music, and refraining from broadcasting news. The stations seem to be of most 

benefit to businessmen close to the authorities, and are more a part of the process of State 

privatisation than media democratisation. There is a general lack of transparency, and very 

little information is available about these radio stations. Journalists know little about the 

shareholders, working conditions in the stations and how they are organised. The legal 

vacuum will no doubt eventually be filled in these two countries. But, for the time being, 

radio broadcasting in Egypt and Syria remains totally under the control of the authorities. 

Lebanon is a special case. By allowing radio and television stations to be privately owned, 

Lebanon has essentially brought an existing state of affairs within the law, since these 

independent stations did not wait for the 1996 law to be passed before going on the air. 

Nevertheless, the various attempts to prevent religious interests from controlling the media 

have so far failed, and the political stations are a direct mirror of the country’s religious 

polarities. Every political/religious party has its own radio station (and television channel), 

which it uses to support its political choices. And the only non-religious station, Sawt Al-

Shab, is close to the Lebanese Communist Party. 

Despite their vulnerability, the Palestinian and Jordanian experiments are without doubt the 

most promising. The legal framework is restrictive, in these two countries, but the privately-

owned stations are pushing back the boundaries of news broadcasting, are helping to render 

the media more autonomous, and introducing a relative degree of democracy in the field of 

information. But these experiments remain dependent on the unstable political context and 

resulting legal restrictions. The new legislation is more favourable to entertainment stations 

and benefits businessmen close to the authorities, leaving little space for civil society radio 

projects to develop.  

Also, despite the diversity of situations in the five countries examined, similar problems are 

often encountered, such as those set out below.  



43

                                                     

• Legislation and regulation: 

- absence of a legal and democratic framework that encourages editorial independence, 

pluralism of the media in general and of radio in particular;  

- absence of, or ineffective, regulatory bodies;  

- lack of transparency in how licenses, budgets and grants are awarded to radio stations;  

- absence of citizen representation; 

- a proliferation of means of control, censorship and criminalisation of independent 

journalism.

• Organisation of the media profession:  

- general lack of professional associations representing the radio broadcasting sector; 

- weak and unrepresentative unions for journalists and other media workers. 

• Strengthening of press enterprises:  

- regal management of the advertising market; 

- precariousness of journalists and other temporary media workers; 

- non-respect for workers’ rights in the media; 

- lack of direct or indirect public aid. 

• Professionalism of journalists: 

- poor commitment to quality, creativity and diversity; 

- low professional standards of media personnel in general and those working in radio in 

particular;

- low level of managerial staff in radio stations and the bodies that run them;  

- poor use of new information technologies; 

- lack of, or poor commitment by radio broadcasting organisations to continuous training for 

their staff. 

• Civil society participation and media awareness 

- lack of consultation of civil society on media reforms, especially regarding privatisation of 

radio broadcasting; 

- low level of involvement of civil society in running public radio stations through 

representative structures, such as consultative programming bodies;  

- absence of public recourse, whether internal or external, though a mediator or other 

means. 

• Presence of women 

The place of women in the world of Arab television and radio is another issue worth 

raising. There is little research available on the status of women in the media. The 

International Federation of Journalists did carry out a study in 2003-2004 of journalists in 

Algerian, Moroccan and Tunisian media35. The study revealed discrimination of women, 

especially in terms of lower salaries, promotion opportunities and access to information. But 

there are no global, quantitative studies on the social composition of these media. So it is 

very difficult to know the proportion of women, young people or religious minorities in radio 

35.- On a sample of  124 women. 



44

                                                     

broadcasting organisations. Nevertheless, it is evident that, while women may be present as 

presenters and programme hosts – often limited to entertainment and women’s programmes 

that reproduce a stereotype of the woman as mother, housewife and obedient spouse, etc – 

they are very rare in management. It is exceptional for a woman to be head of a radio or 

television organisation – as is the case in Syria. Out of 1475 radio and television staff in 

Jordan for example, only 339 are women, and only four have managerial responsibilities, 

compared to 14 men. Yet, as a rule, courses in journalism attract more women than men. In 

Jordan, for the 2004-2005 academic year, about 64% of students at Yarmouk university 

(which hosts the country’s main school of journalism and media) were women. And at the 

faculty of communication of Cairo University, about 75% of students in the 2004-2005 

academic year were women36.

However interesting it may be in terms of analysing ongoing changes in the media and their 

associated institutions, the reorganisation of radio broadcasting in the Arab world is only just 

beginning. Several factors should accelerate this process, though, such as the international-

scale disruptions arising from globalisation and the introduction of new information 

technologies in the media, the political crisis in Arab countries, new means of managing 

conflicts, and rebuilding the legitimacy of established authorities. It would, however, seem 

premature to draw any conclusions about the future based on the jarring transitions that 

States and societies in the region are going through at the moment. 

36.- Interview with the director of the department, September 2005. 



45

A p p e n d i c e s

Appendix 1 – Country fact sheets 

Appendix 2 - Radio stations in Lebanon 

Appendix 3 – Radio stations in Lebanon (year 2000)  

Appendix 4 – Radio stations in Egypt 

Appendix 5 – selected bibliography



46

A p p e n d i x  1  –  C o u n t r y  f a c t  s h e e t s  

Egypt

Official name: Arab Republic of Egypt. 

Head of State: Mohamed Hosni Mubarak. 

Capital: Cairo, 17.5 million inhabitants (2005). 

Surface area: 997,739 km2.

Population: 77.5 million inhabitants (2005). 

Urbanisation: 45% (1999). 

External debt: US$31 billion (2000). 

Unemployment rate: 11.5% (2000). 

Jordan

Official name: Hashemite Kingdom of Jordan. 

Head of State: King Abdallah II. 

Capital: Amman, 2.1 million inhabitants (2005). 

Surface area: 88,946 km2.

Population: 5.5 million habitants (2004). 

Urbanisation: 76,6%. 

External debt: US$8 billion. 

Unemployment rate: 25% (1999). 

Lebanon

Official name: Lebanese Republic. 

Head of State: Emile Lahud. 

Capital: Beirut, 1.5 million inhabitants (2004). 

Surface area: 10,452 km2.

Population: 4 million inhabitants (2004). 

Urbanisation: 89.3% (1999). 

External debt: US$9.6 billion (2000). 

Unemployment rate: 18% (1997). 

Palestine

Official name: State of Palestine. 

Head of State: Mahmud Abbas. 

Provisional Capital: Ramallah, seat of Parliament. 

Surface area: West Bank 5879 km2 and Gaza 378 km2.

Population: 3.8 million inhabitants in the West Bank and Gaza (2003). 

Unemployment rate: 40% (1993). 

Syria

Official name: Syrian Arab Republic. 

Head of State: Bachar el-Assad. 

Capital: Damascus, 6 million inhabitants (2005). 

Surface area: 185,181 km2.

Population: 17.8 million inhabitants (2005). 

Urbanisation: 57% (2003). 

External debt: US$7.7 billion (2006). 

Unemployment rate: 22% (2003). 



47

A p p e n d i x  2  -  R a d i o  s t a t i o n s

i n  L e b a n o n 37

FM radio stations  

88.0 - Nostalgie FM – Beirut (French/English) 

88.6 - Radio Orient - Beirut (Arabic/French) 

89.0 - NBN - Beirut

89.7 - Al Quran Al-Kareem Radio - Beirut

90.0 - Kiss FM - Tripoli 

90.4 - Nostalgie FM - Tripoli (French/English)

91.0 - Kiss FM - Beirut

91.8 - Radio al-Nour - Beirut

92.4 10kw France FM - Beirut

93.0 2.5kw France FM – Tripoli  

93.3 - Voice of Lebanon - Beirut

94.7 - Radio Van - Beirut

97.0 - Sawt al-Ghad - Beirut

97.7 - Radio Strike - Beirut

98.8 - RML (Radio Mont Lebanon) - Tripoli 

99.1 - RML (Radio Mont Lebanon) - Beirut

99.5 - Fame FM - Jounieh

100.9 2.5kw Radio Delta Lebanon–Bekaa Valley 

100.9 10kw Radio Delta Lebanon - Tripoli (Allap)  

101.3 - Radio Scope - Beirut

101.6 10kw Radio Delta Lebanon – Deir al Achaer

101.7 2.5kw Radio Delta Lebanon - Saïda (Bekaa) 

102.0 30kw Radio Delta Lebanon - Beirut

102.3 - Radio Lebanon Libre - Beirut

103.0 - Pax FM - Beirut

104.4 - Mix FM - Beirut

105.5 - Radio One - Beirut

105.8 - Voix de la Charité - Beirut  

106.5 - Sound of Music - Beirut

AM radio stations 

873 - Voice of Lebanon - Beirut  

Radio stations on Internet 

Beirut Nights Radio - Beirut 

LBC – Beirut (News, chat and sports) 

Star Radio - Beirut

Tripoli Internet Radio – Tripoli  

Vibe Lebanon - Beirut

                                                     

37 Source: Site TV Radio World 
http://www.tvradioworld.com/region2/8lbn/Radio_TV_on_Internet.asp 



A
p

p
e

n
d

i
x

 
3

 
-

 
R

a
d

i
o

 
s

t
a

t
i

o
n

s
 

i
n

 
L

e
b

a
n

o
n

 
(

Y
e

a
r

 
2

0
0

0
)

 

Li
st

 o
f 

ra
d
io

 s
ta

ti
o
n
s 

in
 L

e
b
a
n
o
n
 *

 

V
o
ic

e
 o

f 
th

e
 

P
e
o
p
le

F
ra

n
c
e
 F

M
 

N
o
st

a
lg

ie
 

R
a
d
io

D
e
lt

a
 

R
a
d
io

 L
ib

a
n
 

R
a
d
io

 
L
ib

a
n
 

li
b
re

 

R
a
d
io

O
n
e

R
a
d
io

O
ri

e
n
t

R
a
d
io

M
o
n
t

L
ib

a
n
 

V
o
ix

 d
e
 l
a
 c

h
a
ri

té
 

V
o
ic

e
 o

f 
L
e
b
a
n
o
n
 

F
re

q
u
e
n
c
y

M
o
d
u
la

ti
o
n
 

1
0
3
.7

 
 

 
 

 
 

 
 

9
2
.4

8
8
.0

1
0
2

9
6
.2

1
0
2
.3

1
0
5
.5

 
8
8
.6

9
9
.1

1
0
7
.7

9
3
.3

G
e
n
re

 
M

a
in

ly
 n

e
w

s 
 

M
u
si

c
M

u
si

c
M

u
si

c
G

e
n
e
ra

li
st

 
 

 
 

G
e
n
e
ra

li
st

M
u
si

c
G

e
n
e
ra

li
st

M
u
si

c
G

e
n
e
ra

li
st

 c
h
ré

ti
e
n
n
e

In
fo

P
ro

p
o
rt

io
n
 

o
f 

to
ta

l 
a
u
d
ie

n
c
e
 

1
5
0
,0

0
0
 

 
 

 
  

 
 

 
 

  
1
.7

0
%

5
.8

0
%

6
.9

0
%

7
.3

0
%

5
.8

0
%

4
.1

0
%

1
.5

0
%

7
.9

0
%

In
te

rn
e
t 

a
d
d
re

ss
e
s

F
ra

n
ce

.f
m

.c
o
m

.l
b
 

G
ro

u
p
 

R
a
d
io

b
e
lo

n
gi

n
g 

to
 

P
C
L

R
a
d
io

 O
n
e
 

In
d
e
p
e
n
d
e
n
t 

R
a
d
io

D
e
lt

a
  

SA
L

F
ra

n
ce

F
M

F
u
tu

re
 

T
e
le

vi
si

o
n

M
T
V
 S

A
L 

C
o
n
gr

e
ga

ti
o
n
 

o
f 

m
is

si
o
n
a
ri

e
s

C
a
p
it

a
l 

4
3

sh
a
re

h
o
ld

e
rs

 

R
o
ge

r 
a
n
d

R
a
ym

o
n
d
 G

a
sp

a
r 

1
3

sh
a
re

h
o
ld

e
rs

 

R
n
n
y

N
je

im
 

1
3

sh
a
re

h
o
ld

e
rs

 

G
a
sp

a
r

fa
m

il
y 

R
a
d
io

O
ri

e
n
t 

 

M
T
V

P
ro

p
o
rt

io
n
 

o
f 

n
e
w

s

4
6
 b

u
ll
e
ti

n
s 

0
%

0
%

0
%

5
.5

 h
o
u
rs

 o
f 

R
F
I 

E
ve

ry
 

m
in

u
te

s

N
e
w

s 

F
la

sh
 

e
ve

ry
 

h
o
u
r

7
 –

 8
 h

o
u
rs

 
N

o
 n

e
w

s 
R
e
tr

a
n
sm

is
si

o
n
 

o
f 

R
a
d
io

 V
a
ti

ca
n
 n

e
w

s 

5
 f

u
ll
 b

u
ll
e
ti

n
s 

 

P
ro

p
o
rt

io
n
 

o
f 

p
ro

d
u
c
ti

o
n
 

in
 

F
re

n
c
h

0
%

7
5
%

6
0
%

0
%

9
0
%

0
%

2
 

h
o
u
rs

 

p
e
r

w
e
e
k

2
 h

o
u
rs

 a
 d

a
y 

N
u
m

b
e
r 

o
f

sa
la

ri
e
d
 s

ta
ff

 

6
0
 

 
 

 
 

 
 

  
 

 
 

3
5

2
7

4
0

3
5

6
0

3
5

2
5

2
5

6
0

N
u
m

b
e
r 

th
a
t 

a
re

 

jo
u
rn

a
li
st

s 

3
0
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
0

6
1
2

6
2
0

1
1
2

0
0

1
5

C
o
rr

e
sp

o
n
d
e
n
ts

 
D

a
m

a
sc

u
s-

Lo
n
d
o
n

0
0

0



49

 
 

 
 

 
 

  
D

a
te

 s
e
t 

u
p
 

1
9
8
7

1
9
8
8

1
9
8
8

A
p
ri

l

1
9
9
6

1
9
7
8

1
9
8
4

O
ct

o
b
e
r

1
9
9
0

1
9
7
9

1
9
8
4

L
a
n
g
u
a
g
e
s 

A
ra

b
ic

/
E
n
gl

is
h

F
re

n
ch

 
(a

d
s 

in
 

E
n
gl

is
h
 

a
n
d
 

A
ra

b
ic

)

F
re

n
ch

 
 

 
 

 
 

A
ra

b
ic

F
re

n
ch

/
E
n
gl

is
h
/
A
rm

e
n
ia

n
A
ra

b
ic

E
n
gl

is
h

E
n
gl

is
h

a
b
o
ve

 a
ll
 

F
re

n
ch

/
E
n
gl

is
h
/
A
ra

b
ic

A
ra

b
ic

/
E
n
gl

is
h
/
F
re

n
ch

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

 
 

*S
o
u
rc

e
: 

T
h
e
 L

e
b
a
n
e
se

 m
e
d
ia

, 
m

a
rs

 2
0
0
0
. 

R
é
d
a
ct

io
n
: 

F
ré

d
é
ri

c 
R
o
ll
in

. 



A p p e n d i x  4  -  R a d i o  s t a t i o n s  

i n  E g y p t 38

FM Radio stations

El-Bernameg Al-Thekafy - Cairo/public cultural station /ERTU) 89.5 20kw

Al-Bernameg Al-ghorbi - Cairo/European service (public) 95.4 20kw

Al-Shabab Wal Riyadah - Cairo/youth and sport (public)/ERTU) 98.8 20kw

Shabakat Al-Iza'at El-Eqlimyah - Cairo/regional public radio /ERTU) 102.2 20kw

Al-Aghani - Cairo/ public music radio /ERTU) FM

Al-Akhbar wa Al-Moseekah - Cairo/news and music radio FM

Al-Kahera Al-Kobra - Cairo/regional service FM

Al-Kebar - Cairo/educational radio FM

Al-Qur'aan Al-Kareem - Cairo/religious service FM

El-Bernameg Al-Aam Egypt - Cairo/general service FM

El-Bernameg Al-Ebry - Cairo/Hebrew service FM

El-Bernameg Al-Moseeky - Cairo/music radio FM

 Iza'at Al-Sharq Al-Awsat (Middle East Radio) - Cairo FM

Shamal Al-Saaeed - Cairo FM

Sout Al-Arab (Voice of the Arabs) - Cairo FM

Sout Falasteen (Voice of Palestine) - Cairo FM

Iza'at Wadi Al-Neil (Nile Valley Radio) - Cairo FM

Iza'at Wast Al-Deltah - Cairo FM

AM Radio stations

Radio Cairo (International) - Cairo Swave

Egypt (outside the Capital)

FM Radio stations

El Gouna Radio – Hurghada (Al Ghardaqah) Arabic classical music 100.0

Iza'at Al-Iskandaryah (Alexandria Radio) - Alexandria FM

Iza'at Aswan - Aswan FM

Satellite radio stations 

ART Al-Thekr

ART Music Radio

Sout Falasteen (Voice of Palestine) - Cairo 

Radio Cairo World Service 1 - Cairo

Radio Cairo World Service 2 - Cairo

Radio Cairo World Service 3 - Cairo

Radio Cairo World Service 4 - Cairo

Radio Cairo World Service 5 - Cairo

Radio Cairo World Service 6 - Cairo

Radio Cairo World Service 7 - Cairo

38 Source: Site TV Radio World 
http://www.tvradioworld.com/region2/8lbn/Radio_TV_on_Internet.asp

50



A p p e n d i x  5  –  S e l e c t e d  b i b l i o g r a p h y  

“Arab Human Development Report 2004. Towards Freedom in the Arab World”, 2005. 

www.rbas.undp.org/ahdr2.cfm?menu=12

Bassem Romi, “Palestinian Private Radios”, Arabic Media Internet, network Amin.

www.amin.org

“A Comparative Study on the Media Situation in Algeria, Egypt, Jordan, Lebanon, Morocco, Syria 

and Tunisia”, Olof Palme International Center, with the Swedish International Development

Cooperation Agency (SIDCA), 2005. 

Sadaka Georges, “Le rôle de la radio dans les conflits du Liban”, University of Paris II, Sciences de

l’information, Paris, 1991.

Doaa Mohamed Zaki Darwish, “History and Development of the Egyptian radio (a case study)”, 

thesis, American University of Cairo, July 2003.

“Aswât Makhnûqa (Silenced Voices), a study of legislation on Arab media (Morocco, Algeria,

Tunisia, Lebanon, Bahrein)”, Center for Defending Freedom of Journalists, Internews, 2005.

Jon W. Anderson, “Knowledge and Technology”, International Institute for the Study of Islam in

the Modern World, Newsletter, vol. 5, 2000.

Douglas A. Boyd, “Broadcasting in the Arab World”, Iowa State Press, 1999. 

Frédéric Rollin, “Les médias libanais”, Institut français du Proche-Orient/Liban (IFPO), March 2000. 

Franck Mermier, “Mondialisation et nouveaux médias dans l'espace arabe”, Maison de l'Orient et de

la Méditerranée de Lyon et les Editions Maisonneuve et Larose, 2003.

Noami Sakr, “Satellite Realms : Transnational Television, Globalization and the Middle East”, IB

Tauris, 2002.

William A. Rugh, “Arab Mass Media: Newspapers Radio and Television”, Hardcover, 2004.

51



P u b l i c a t i o n s

• Publications by Institut Panos Paris (IPP) 

Iraq : Media, War and Democracy

Olfa Lamloum

Institut Panos Paris (IPP) has published the proceedings of the international conference on “Iraq : 

Media,War and Democracy” which it organised on 4 November 2003. In two parts, this meeting,

enabled journalists form USA, Europe and Arab countries who had covered the conflict in images or

print to share their experiences of the war. The aim was to show the ambiguities, ambivalences and 

difficulties in speaking of and showing the war in Iraq.

February 2004 – (French and English versions) 

Iraq: Media at War 

Collective work, Actes Sud and IPP 

Based on six studies on France, USA, Israel, Turkey, Iraq and the

Al-Jazeera channel, this book explores and compares the different ways of covering the war against

Iraq. It explains the role of the media in mobilising support for or opposition to the war. 

September 2003 

Views from the South of the first anniversary of the attacks of 11 September 

Institut Panos Paris 

In September 2002, the Western world commemorated the first anniversary of the attacks in New 

York. In countries in the South, the press also looked back on the events analysing their effects, and

often in very different terms to the predominant commentaries in the major Western media. The 

study presented by Institut Panos Paris offers an analytic approach to what was being said in various

newspapers in the Islamic world, in the week of 11 September 2002.

March 2003 – (French and English versions)

The Attacks of 11 September and their Consequences: views from the South 

Institut Panos Paris 

A report on the treatment by Arab and Central African media of the events of 11 September, the 

American reprisals against Afghanistan and the transfer of prisoners to Guantanamo Bay. Highly 

different analyses compared to those put forward in the Western press. 

April 2002 – (French and English versions)

52



• Publications by Femmes en communication (FEC), Institut Panos Paris’ partner in Algeria

Femmes en Communication is an Algerian Association set up on 8 May 1995 in Algiers, "born of the 

need to exchange, discuss, and communicate our preoccupations, both woman-to-woman, and with

all of civil society ". 

Algeria : the family code, or debate made impossible

Femmes en communication

Femmes en communication has published a third report, in collaboration with Institut Panos Paris,

on the family code in Algeria. It asks whether the passionate debate on the law and its amendments

is really the only factor slowing emancipation of women. It then tries to explain why the feminist

struggle, so widely reported by an inflammatory press, has not dealt with men and their relationship

to women. 

September 2005 – (French and Arabic versions)

Algeria : Towards a new law on the media. Issues behind the debate

Femmes en communication

This publication looks at the revision of the law on information in Algeria. It traces the birth and

development of the “intellectual adventure” of Algeria’s free press, and is a complementary piece

of evidence in the file on democratic expression in Algeria.

January 2005 – (French and Arabic versions)

Algeria : Civil Society and the Presidential Elections 

Femmes en communication

Femmes en Communication wanted to observe the involvement of non-profit and citizens’

organisations during the Presidential elections of 8 April 2004, through their expression,

mobilisation, adoption of positions and capacity to make themselves heard, even recognised, in a 

media world that allows little space for civil and political dialectics.

This report was published in collaboration with Institut Panos Paris, and hopes to echo initiatives

aimed at strengthening the access and participation of civil society players in pluralist information

in the Maghreb, via the experience of Algeria.

September 2004 – (French and Arabic versions)

53



Institut Panos Paris
10, rue du Mail, F-75002 Paris
Tel: 33 (0)1 40 41 05 50
Fax: 33 (0)1 40 41 03 30

E-mail: panos@panosparis.org
Web site: www.panosparis.org

Document realised with the support of the European union and Cordaid.

The development of new information and communication technologies has changed the
face of media in Arab countries. And, since the early years of the millennium, radio broad-
casting has also been affected by these major changes. Evidence for a reorganisation of
radio broadcasting can be seen in the emergence of independent, privately-owned FM radio
stations, the undisputed success of the American station, SAWA, launched in March 2002,
and changes in the legislation regulating radio and television.

Independent radio stations are starting up in both Palestine and Lebanon, forcing the 
authorities to adapt. Meanwhile, the liberalisation of markets abroad is putting pressure on
other Arab countries to follow suite. Gradually, and albeit timidly, Arab radio stations are
gaining independence from State control.

The survey presented here was carried out by Institut Panos Paris (IPP) between May and
November 2005 and looks at the state of radio broadcasting in five countries in the Middle
East: Palestine, Lebanon, Syria, Egypt and Jordan. The study does not pretend to be 
exhaustive, but, rather, aims to highlight the general issues and trends of the ongoing 
reorganisation. And, as far as possible, it hopes to paint a new portrait of radio broadcasting
in Arab countries.


